Oregon 600 felrapport?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare
Oregon 600 felrapport?

Inlägg av MrYaz » tis jun 04, 2013 23:34

Har nu ägt min Oregon 600 i ca 3 veckor och har väl inte riktigt kommit överens med den helt.
Viljan finns men även frustrationen...

Största problemet har jag med kompassen som inte är lika följsam som på min 450t
Det dröjer ofta ett bra tag tills den pekar i rätt riktning. Även när den har varit påslagen ett bra tag.
Och ja, jag kalibrerar om den nästan varje gång jag slagit på den.
Vad kan det bero på?

Sedan är den plana skärmen en förbannelse.
Inte på grund av den fantastiska bildkvalitén utan på grund av att man så lätt kommer åt och ändrar skärminställningarna när jag har GPS:en hängande kring halsen som jag. Speciellt med en putmage som jag också bär på.

Jag har ställt in snabbknapparna på sidan så att de släcker skärmen men det händer rätt ofta att jag glömmer att släcka skärmen och då är kaoset ett faktum.

Alla instrument byts ut på kompassvyn och kartan zoomas ut helt och panoreras till tex Sydamerika.
Kan man låsa vilka instrument man ska ha på respektive kompassvy?
Kan man på något enkelt sätt återgå till sin nuvarande position på kartan?

Jag väntar förväntansfullt på första buggfixen för att åtgärda kompassproblemet.

Någon annan som vill dela med sig av sina erfarenheter eller bekräfta mina problem?
Bild
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare

Re: Oregon 600 felrapport?

Inlägg av MrYaz » ons jun 05, 2013 19:08

Då man oftast får de bästa svaren om man pratar för sig själv så ska jag göra en uppföljning på gårdagens inlägg.
Alltid hjälper det någon... :-)

Vad gäller kompassen hade jag missat att ställa om Nordlig referens från Geografisk till Magnetisk
Inställningar > Riktning > Nordlig referens > Magnetisk
Nu funkar kompassen 200% bättre

Vad gäller datafälten som hela tiden oavsiktligt ändras på kompassvyn så går de att låsa.
Kompass > Meny > Lås datafält
Nu kan jag behålla min sexiga putmage! Tjoho!
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » tor jun 06, 2013 12:10

Tack för tipsen, Ska testas!!!
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » lör jun 08, 2013 22:33

Intressant med kompassinställningen. Jag förstår den principiella skillnaden på geografisk och magnetisk norr men vad blir skillnaden i "verkliga livet", alltså när man pejlar in en cache?
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 08, 2013 22:54

Blue_Suede skrev:Intressant med kompassinställningen. Jag förstår den principiella skillnaden på geografisk och magnetisk norr men vad blir skillnaden i "verkliga livet", alltså när man pejlar in en cache?
I denna hobby och när du bara ska "pejla in" en cache med GPSn så använder du inte ens kompassfunktionen.

Du ser en pil (antar jag) men det är dock inte kompasspilen du ser utan pilen pekar med största sannolikhet mot Cachen, alltså från den punkten du befinner dig på så pekar pilen i riktningen mot cachens koordinater.

När det gäller magnetiska nordpolen så kan du läsa mer om den samt skillnaderna på det oslagbara uppslagsverket Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetiska_nordpolen

.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » lör jun 08, 2013 23:05

Jag formulerade mig helt tokigt där.... frågan var egentligen mer riktad på de situationer när man t ex ska ta ut en bäring och avstånd som del av en cachelösning
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » lör jun 08, 2013 23:05

MatsAgeby skrev:
Blue_Suede skrev:Intressant med kompassinställningen. Jag förstår den principiella skillnaden på geografisk och magnetisk norr men vad blir skillnaden i "verkliga livet", alltså när man pejlar in en cache?
I denna hobby och när du bara ska "pejla in" en cache med GPSn så använder du inte ens kompassfunktionen.

Du ser en pil (antar jag) men det är dock inte kompasspilen du ser utan pilen pekar med största sannolikhet mot Cachen, alltså från den punkten du befinner dig på så pekar pilen i riktningen mot cachens koordinater.

När det gäller magnetiska nordpolen så kan du läsa mer om den samt skillnaderna på det oslagbara uppslagsverket Wikipedia:

.
Jag har aldrig använt kompassen i någon av mina gps:er, jag navigerar till cachen genom kartan med två verktygsfält ovanpå, ett med
Meter till destination och ett med gps motagning :wink:
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » lör jun 08, 2013 23:24

MatsAgeby skrev:

.
I låg och stillastående hastighet så använder sig GPSen oftast av den magnetiska kompassen för att visa riktning till målet och då är det viktigt att den kan avläsa magnetfältet korrekt för att pilen ska peka rätt. I lite högre hastigheter, promenadtakt så används ofta GPSens samplingar för beräkning av färdriktning och visad riktning till målet.

Att kompassen på 600:an blir lite knasig när den ska visa geografisk nordlig referens kan bero på att den måste beräkna denna utifrån den magnetiska riktningen och aktuell position, men nu spekulerar jag, men det kan vara så när den blir snabbare med magnetisk referens.
BildBild
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare

Inlägg av MrYaz » mån jul 08, 2013 12:50

Jag trodde att jag hade fått till kompassproblemet i posten ovan men jag ropade tyvärr hej för tidigt! Det var bara tillfälligt.

Det är ruskigt svårt att analysera problemet då det kommer och går men jag har märkt vissa återkommande beteenden
  • Riktningspekaren låser sig ofta i en viss riktning på displayen
  • När du byter färdriktning så följer inte pekaren med på displayen.
  • Avståndet till målet minskar och ökar som det ska. Så GPS positionen fungerar
  • Trots att riktingspekaren pekar i motsatt färdriktning så minskar alltså avståndet till målet när jag närmar mig det.
  • Helt plötsligt lossnar låsningen och riktingspekaren fungerar som den ska
  • Sedan låser den sig plötsligt igen i en helt annan riktning.
  • Låsningen kan hålla i sig i allt från någon sekund till 20 sekunder
  • Och ja, jag har kalibrerat kompassen flera gånger per dag, utan förbättring.
Jag hade hoppats på att 2.8 uppgraderingen skulle rätta till detta problem men det gjorde det inte.
Någon mer som har samma problem som jag eller har jag en defekt enhet?

Jag vill helst undvika att göra ett brutalt hållfasthetstest med en 5kg slägga vilket jag snart tror är oundvikligt... :evil:
Bild
erikaugust
Ny i forumet

Inlägg av erikaugust » mån jul 08, 2013 15:43

Jeg har købt en Oregon 650, og jeg oplever præcis det samme med mit kompas.
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare

Inlägg av MrYaz » tis jul 09, 2013 23:29

Jag filmade kompassens beteende ikväll.
Se denna film:
http://db.tt/cLhu8XCu
Jag gick efter en stig i stort sett samma riktning hela tiden men roterade runt min egen axel
I början har kompassen fastnat i helt motsatt riktning till nollan.
efter 6 sekunder lossnar den
Vid 12 sekunder fastnar den igen
Vid 18 sek lossnar den
Från 22 sekunder pekar den mot nollan igen

Vad säger ni, ska jag acceptera detta eller kräva en ny på garanti?
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Re: Sv: Oregon 600 felrapport?

Inlägg av The Forslunds » ons jul 10, 2013 1:28

Jag och en bekant traskade rakt fram i skogen igår med en garmin gpsmap62st och går man sakta så använder den magnetisk sensor. Går man normalt så används gps-samplingarna som referens för färdriktningen. Jag testade att hålla gpsen bakåfram och pilen pekade då åt fel håll. Den tror ju att du hållet den i färdriktningen. Min gps visade fel i några sekunder innan den kopplade om till magnetisk kompass, om den gjorde det beroende på hastigheten eller att den inte litade på någon sensor vet jag inte.

Så din kompass kanske inte är så tokig ändå...

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
BildBild
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare

Inlägg av MrYaz » ons jul 10, 2013 7:45

The Forslunds skrev:Jag och en bekant traskade rakt fram i skogen igår med en garmin gpsmap62st och går man sakta så använder den magnetisk sensor. Går man normalt så används gps-samplingarna som referens för färdriktningen. Jag testade att hålla gpsen bakåfram och pilen pekade då åt fel håll. Den tror ju att du hållet den i färdriktningen. Min gps visade fel i några sekunder innan den kopplade om till magnetisk kompass, om den gjorde det beroende på hastigheten eller att den inte litade på någon sensor vet jag inte.

Jag är fortfarande helt övertygad om att kompassen är tokig.
Annars skulle jag inte ha en sådan lust att använda den som boll i en brännbollsturnering
Efter att tidigare ha använt en Oregon 450t i mer än ett år vet jag hur kompassen är tänkt att fungera.

Men däremot var nog inte testet så väl genomfört då det inte är så vanligt att man dansar piruetter på en skogsstig.
Det där med olika hastigheter gör mig sugen att göra ett nytt test, så snart regnet har upphört.
Bild
Användarvisningsbild
Torkan
Föreningsmedlem

Inlägg av Torkan » ons jul 10, 2013 15:01

+
MrYaz skrev:
The Forslunds skrev:Jag och en bekant traskade rakt fram i skogen igår med en garmin gpsmap62st och går man sakta så använder den magnetisk sensor. Går man normalt så används gps-samplingarna som referens för färdriktningen. Jag testade att hålla gpsen bakåfram och pilen pekade då åt fel håll. Den tror ju att du hållet den i färdriktningen. Min gps visade fel i några sekunder innan den kopplade om till magnetisk kompass, om den gjorde det beroende på hastigheten eller att den inte litade på någon sensor vet jag inte.

Annars skulle jag inte ha en sådan lust att använda den som boll i en brännbollsturnering
Efter att tidigare ha använt en Oregon 450t i mer än ett år vet jag hur kompassen är tänkt att fungera.

Men däremot var nog inte testet så väl genomfört då det inte är så vanligt att man dansar piruetter på en skogsstig.
Det där med olika hastigheter gör mig sugen att göra ett nytt test, så snart regnet har upphört.
Tydligen fanns ingen fix för kompassproblemet i 2.80-versionen. Rapportera alltid alla problem du ser till Garmin support på mejladress OregonBeta@garmin.com
Du får oftast svar från dem. Jag är övertygad om att problemet ligger i firmware och att det inte är något fel på just din enhet. Det är alltid en hel det problem till att börja med i firmware till Garmins nysläppta modeller av GPSer, men Garmin fixar alltid problemen efterhand om de får rapporter att problemen existerar.
Känner du till Wiki-sidorna för 600-serien? http://garminoregon6xx.wikispaces.com
Bild
team lodde
Geocachare

Inlägg av team lodde » tor jul 11, 2013 16:50

Torkan skrev:+
MrYaz skrev:

Tydligen fanns ingen fix för kompassproblemet i 2.80-versionen. Rapportera alltid alla problem du ser till Garmin support på mejladress OregonBeta@garmin.com
Du får oftast svar från dem. Jag är övertygad om att problemet ligger i firmware och att det inte är något fel på just din enhet. Det är alltid en hel det problem till att börja med i firmware till Garmins nysläppta modeller av GPSer, men Garmin fixar alltid problemen efterhand om de får rapporter att problemen existerar.
Känner du till Wiki-sidorna för 600-serien? http://garminoregon6xx.wikispaces.com
Ja håller med troligen inte fel på din enhet. Jag har sett en hel del problem med just kompassen på min 600 också tyvärr även med 2.80 mjukvaran men det är väl bara att hålla ut och hoppas de fixar det snart.

/Fredrik

Skickat från min C6503 via Tapatalk 2
Bild
Skriv svar