Oregon 650 tråden

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
the explorist
Geocachare
Oregon 650 tråden

Inlägg av the explorist » tor jun 27, 2013 20:02

Har upptäckt ett fel i min nya Oregon och det finns inga inställningar som fixar till detta.
Jag lägger in PQ med 1000 cacher i gps:en då saknas det cacher på kartan när man navigerar runt.
Har hittat två cacher i göteborg än så länge som saknas på kartan, tittar man i bland geocacher i listan finns dom med!!!

Någon mer som hittat detta felet?

Ett annat fel eller något som dom kommer fixa till i nästa updatering är spårloggen, man kan inte ändra färg på den ännu.

Mvh
Användarvisningsbild
jocke
Geocachare

Oregon 650 tråden

Inlägg av jocke » tor jun 27, 2013 22:53

I min Oregon 650t försvinner de cacher som är storlek other och icke valt ifrån kartan, men de ligger med i listan.
Har skrivit till Garmin om det, men inte fått något svar ännu.
//Jocke
the explorist
Geocachare

Re: Oregon 650 tråden

Inlägg av the explorist » fre jun 28, 2013 16:36

jocke skrev:I min Oregon 650t försvinner de cacher som är storlek other och icke valt ifrån kartan, men de ligger med i listan.
Har skrivit till Garmin om det, men inte fått något svar ännu.
Gött då är det inte bara min, tror dock att detta bara är "barnsjukdommar" och kommer att fixas till nästa uppdatering.
DT
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av DT » lör jun 29, 2013 21:43

Jag har inte konstaterat någon gemensam faktor för de cacher jag saknar i kartvyn men jag har konstaterat som er att jag saknar cacher och att dem finns med i geocache-vyn. Jag ska tänka på att kolla om de har storlek other näst gång jag ser felet.
Idag kom första totallåsningen och jag fick ta ur batteriet för att starta om och komma vidare. Har sett på olika forum att det är vanligt.
M.v.h.
Daniel
Bild

Bild
DT
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av DT » mån jul 01, 2013 22:33

Nu har de släppt en firmware-uppdatering till version 2.80 som enligt beskrivningen bl.a. ska fixa buggen att cacher med storlek other inte visas.
M.v.h.
Daniel
Bild

Bild
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » mån jul 01, 2013 22:59

D/T skrev:Nu har de släppt en firmware-uppdatering till version 2.80 som enligt beskrivningen bl.a. ska fixa buggen att cacher med storlek other inte visas.
M.v.h.
Daniel
Fint, nu gick det bättre.
Då är det bara färgen på spårloggen som skall lösas, tycker inte om den som den e just nu.

Mvh
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » ons jul 03, 2013 18:12

the explorist skrev:
D/T skrev:Nu har de släppt en firmware-uppdatering till version 2.80 som enligt beskrivningen bl.a. ska fixa buggen att cacher med storlek other inte visas.
M.v.h.
Daniel
Fint, nu gick det bättre.
Då är det bara färgen på spårloggen som skall lösas, tycker inte om den som den e just nu.

Mvh
Klicka på: Aktuellt spår ---> Färg

Bild

Bild
Bild
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » ons jul 03, 2013 18:32

Tack L =D>
Att det var så svårt att hitta :D
DT
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av DT » fre jul 05, 2013 10:30

Nu hittade jag ett annat beteende i min nya Garmin Oregon 650t än om jag jämför med min gamla Garmin GPSMAP 62s. Jag lade in GPX-filer från tre stycken PQ i min Oregon. Två PQ här hemma, en med traditionals innehållande 946 geocacher, en med andra än traditionals innehållande 917 geocacher. Sedan är den tredje PQ en bra bit hemifrån i Riga innehållande 847 geocacher. När jag gör det och vill filtrera/söka geocacher efter namn och söker på dem i Riga så får jag inga träffar. Gör jag lika i min GPSMAP 62s så hittar jag geocacherna, då fungerar sökningen. Panorerar jag kartan till Riga i Oregon så ser jag att geocacherna finns där.
Är det en bugg eller är det en feature? Vill den inte söka bland Riga-cacherna för att de är 40 mil bort? Eller är det något i min Riga-PQ som är fel och stör funktionen? Måste nog testa mig fram här. Kanske bara ha Riga-PQ i GPS'en och se vad som händer eller göra någon annan långt-bort-PQ. Har ni andra noterat samma sak? Jag tycker det är bra att se waypoints/geocacher långt bort när man planerar och har sin GPS som enda redskap. Om de har en avståndsgräns så tycker jag det vore bra om den gick att konfigurera eller i varje fall var tydlig att den fanns. Kanske de avsiktligt lagt in en gräns för att klara av den oerhört stora mängd geocacher man kan lägga in i denna modell om man har GGZ-filformat.
/Daniel
Bild

Bild
pwgo
Geocachare

Inlägg av pwgo » fre jul 05, 2013 11:12

D/T skrev:Nu hittade jag ett annat beteende i min nya Garmin Oregon 650t än om jag jämför med min gamla Garmin GPSMAP 62s. Jag lade in GPX-filer från tre stycken PQ i min Oregon. Två PQ här hemma, en med traditionals innehållande 946 geocacher, en med andra än traditionals innehållande 917 geocacher. Sedan är den tredje PQ en bra bit hemifrån i Riga innehållande 847 geocacher. När jag gör det och vill filtrera/söka geocacher efter namn och söker på dem i Riga så får jag inga träffar. Gör jag lika i min GPSMAP 62s så hittar jag geocacherna, då fungerar sökningen. Panorerar jag kartan till Riga i Oregon så ser jag att geocacherna finns där.
Är det en bugg eller är det en feature? Vill den inte söka bland Riga-cacherna för att de är 40 mil bort? Eller är det något i min Riga-PQ som är fel och stör funktionen? Måste nog testa mig fram här. Kanske bara ha Riga-PQ i GPS'en och se vad som händer eller göra någon annan långt-bort-PQ. Har ni andra noterat samma sak? Jag tycker det är bra att se waypoints/geocacher långt bort när man planerar och har sin GPS som enda redskap. Om de har en avståndsgräns så tycker jag det vore bra om den gick att konfigurera eller i varje fall var tydlig att den fanns. Kanske de avsiktligt lagt in en gräns för att klara av den oerhört stora mängd geocacher man kan lägga in i denna modell om man har GGZ-filformat.
/Daniel
Feature!
Cacher mer än 100 miles bort visas inte.
candy-rats
Geocachare

Inlägg av candy-rats » lör jul 06, 2013 10:58

Ny ägare av min första gps och den blev en oregon 650, och på det stora hela verkar den bra, har dock inte hunnit ut och testa på riktigt, vill försöka sätta mig in i hur inställningar är osv., självklart dyker det upp en hel del funderingar, har försökt googla men det är inte så lätt att komma på sökord så jag kastar ut mina frågor här istället, förhoppningsvis är det bara lite inställningar som jag inte kan hitta.
Jag är premium-medlem och har då lyckats skapa PQ och laddat in en drös på minneskort (32Gb) i gps.

Här är då mina första frågor

1. Måste cacherna alltid synas oavsett vilken profil / karta man väljer, kan tänka mig att man kanske vill kunna "klicka bort" de om man t.ex. har valt fordon eller liknande, inte lätt att se var rutten går genom en stad som är heltäckt med cacher annat än att zooma ut långt så man ser rutt-färgen eller zooma in långt, lite synd att cachesymbolerna alltid verkar ha samma storlek på kartan eller går det att ändra också kanske.

2. Waypoints, ska det verkligen inte vara till någon nytta utan bara vara i vägen ? Största irritationsmomentet enl. mig, hoppas verkligen att detta går att ändra. Så här ser det ut hos mig, en massa P i en ring på kartan som tar en massa plats på kartan, när de dessutom ska visas med sin kod så blir det än värre, visst kan det väl vara bra om man söker någon WP någon gång men då kan man ju gå in i den listan (trodde jag), men hur ska man lyckas hitta i den, där står ju alla med sina koder :? Hur tänkte man där, alternativet söka på stavning när alla börjar med PK är ju hur korkat som helst, vidare så råkade jag lägga till en WP och sedan nära att lägga till ännu en men fick då meddelandet, "waypointminnet fullt", märkligt, trodde inte det fanns så låga begränsningar i denna maskin, men som sagt, om man kunde välja även här vilka som ska visas och hur de ska visas så vore det bra, men jag har inte hittat en sådan inställning.

3.Visa cachefoton står det i beskrivningen på Garmins sida, är det bara sådana man tagit själv ?, borde väl vara alla bilder man kan se i gallery på GC om man hämtat cacherna där ? Hur hittar man alltså cachefotona ?

4. Jag har innan denna gps hittat 3 st. cache med hjälp av mobilen, men de kommer inte upp på kartan, 2 av de får jag upp om jag väljer filter "visa hittade" men inte den allra första jag hittade, hur kan det komma sig, jag försökte söka på koden GC2QGT5 (Bollebygd)
men den kommer ändå inte upp, något däremot som är störande som kommer upp är de som inte är aktiverade längre, t.ex. GC36T10 och GCV9VM (även de i Bollebygd), märkligt det också.

Det är de frågor jag har just nu som jag hoppas få svar på.

Tack på förhand.

/ J
DT
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av DT » lör jul 06, 2013 12:41

jarker_akerman skrev:Ny ägare av min första gps och den blev en oregon 650, och på det stora hela verkar den bra, har dock inte hunnit ut och testa på riktigt, vill försöka sätta mig in i hur inställningar är osv., självklart dyker det upp en hel del funderingar, har försökt googla men det är inte så lätt att komma på sökord så jag kastar ut mina frågor här istället, förhoppningsvis är det bara lite inställningar som jag inte kan hitta.
Jag är premium-medlem och har då lyckats skapa PQ och laddat in en drös på minneskort (32Gb) i gps.

1. Måste cacherna alltid synas oavsett vilken profil / karta man väljer, kan tänka mig att man kanske vill kunna "klicka bort" de om man t.ex. har valt fordon eller liknande, inte lätt att se var rutten går genom en stad som är heltäckt med cacher annat än att zooma ut långt så man ser rutt-färgen eller zooma in långt, lite synd att cachesymbolerna alltid verkar ha samma storlek på kartan eller går det att ändra också kanske.

2. Waypoints, ska det verkligen inte vara till någon nytta utan bara vara i vägen ? Största irritationsmomentet enl. mig, hoppas verkligen att detta går att ändra. Så här ser det ut hos mig, en massa P i en ring på kartan som tar en massa plats på kartan, när de dessutom ska visas med sin kod så blir det än värre, visst kan det väl vara bra om man söker någon WP någon gång men då kan man ju gå in i den listan (trodde jag), men hur ska man lyckas hitta i den, där står ju alla med sina koder :? Hur tänkte man där, alternativet söka på stavning när alla börjar med PK är ju hur korkat som helst, vidare så råkade jag lägga till en WP och sedan nära att lägga till ännu en men fick då meddelandet, "waypointminnet fullt", märkligt, trodde inte det fanns så låga begränsningar i denna maskin, men som sagt, om man kunde välja även här vilka som ska visas och hur de ska visas så vore det bra, men jag har inte hittat en sådan inställning.

3.Visa cachefoton står det i beskrivningen på Garmins sida, är det bara sådana man tagit själv ?, borde väl vara alla bilder man kan se i gallery på GC om man hämtat cacherna där ? Hur hittar man alltså cachefotona ?

4. Jag har innan denna gps hittat 3 st. cache med hjälp av mobilen, men de kommer inte upp på kartan, 2 av de får jag upp om jag väljer filter "visa hittade" men inte den allra första jag hittade, hur kan det komma sig, jag försökte söka på koden GC2QGT5 (Bollebygd)
men den kommer ändå inte upp, något däremot som är störande som kommer upp är de som inte är aktiverade längre, t.ex. GC36T10 och GCV9VM (även de i Bollebygd), märkligt det också.

Tack på förhand.

/ J
Jag kan inte allt det du frågar om men:

Om du lägger in en "drös" gpx-filer från PQ så tänk på att GPS'en bara klarar extremt många cacher om du kör GGZ-filformat. Du kan inte få GGZ från geocaching.com, du måste gå via GSAK-databas och Garmin-export-macrot.

Om du tycker att cacher saknas eller visas även om de inte ska så se över dina PQ-inställningar, jag gissar felet är där. Alternativt filter-inställningar om du börjar köra GSAK.

Om du aldrig använder waypoints tillhörande geocacher så strunta i att lägga in dem i din GPS. Jag vet inte om det finns någon inställning som du efterfrågar, ska testa senare i sommar. Lika dant om geocacher syns i alla profiler, vet ej men testar senare i sommar.

En PQ får inte med cachefoton. Ska man ha med det (har inte testat själv men tror detta är rätt) så måste man köra GSAK. Få ner foton i GSAK och exportera med macro till GPS. Sök igenom macro-utbudet på gsak.net

Enligt specen klarar den 4000 waypoints och lägger du in gpx-filer så blir alla additional waypoints tillhörande geocacher just waypoints i din GPS. Så lägger man in många geocacher med gpx-filer så kan man förbruka alla 4000 på bara det. Vet ej hur det fungerar med GGZ eller om det finns något smart macro i GSAK som kan kringgå detta med GPX.

Medveten om att mina svar inte hjälper dig så långt. Jag har mycket kvar att testa själv. Återkommer om jag testar och finner bättre svar.

M.v.h.
Daniel
Bild

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » lör jul 06, 2013 12:44

jarker_akerman skrev:Ny ägare av min första gps och den blev en oregon 650, och på det stora hela verkar den bra, har dock inte hunnit ut och testa på riktigt, vill försöka sätta mig in i hur inställningar är osv., självklart dyker det upp en hel del funderingar, har försökt googla men det är inte så lätt att komma på sökord så jag kastar ut mina frågor här istället, förhoppningsvis är det bara lite inställningar som jag inte kan hitta.

Tack på förhand.

/ J
Jag har inte ovanstående GPS utan en helt annan Garmin, men ska försöka hjälpa.
1. Om du går in på kartinställningar på profilen "fordon" så kanske du kan välja vad som ska visas och vid viken zoom-nivå.
2. När du får PQs från GC.COM så består dessa av två filer, en slutar på wpts, denna är "additional waypoints", lägg inte in denna på GPSen ifall du inte vill ha dessa.
3. Du får aldrig med några bilder när du skapar en PQ, du har heller ingen koppling till internet heller, möjligen att du kan få in bilderna i GPSen via något GSAK-macro...
4. Du MÅSTE alltid köra din PQ på nytt för att få färska uppgifter. Du kan välja att inte ta med dina hittade och inaktiverade när du skapar PQn, rekommenderas så att du inte letar något som inte finns.

/Tommy
BildBild
pwgo
Geocachare

Inlägg av pwgo » lör jul 06, 2013 13:24

Från kartbilden, tryck på de tre strecken nere till höger - "Setup map" - "Advanced setup" - "Zoom Levels"
Sätt värde för "User Waypoints" för att bestämma från vilken zoomnivå (och neråt) cacher ska visas. "Map Points" är samma fast för POI:s
Rensa waypoints och använd macrot GarminExport för att ladda cacher från GSAK, alternativt, som någon annan redan föreslagit, utelämna waypointfilen om du inte använder GSAK.
Funkar utan "meck" endast på Garmins cachesajt, opencaching.com, som har ett annat format på gpx-filerna.
I övrigt se här för mer info om hur man får till det:
http://garminoregon6xx.wikispaces.com/s ... w/62998496
Svårt att säga utan att veta hur du tagit fram PQ:n, men om du inte ändrat inställningarna alltför mycket, så har du i alla fall "temporärt inaktiva" med i PQ:n och det förklarar varför de syns. Det är ju en smaksak om man vill ha med dom. Ibland är en cache inaktiv i väntan på en torr loggbok och då kan man ju i princip logga den om man vill. Är burken väck är det ju svårare.
Även här är GSAK och macrot Garminexport bra, då kan du styra exakt vad och hur saker och ting laddas ner i GPSen.
candy-rats
Geocachare

Inlägg av candy-rats » lör jul 06, 2013 13:59

pwgo skrev:
Från kartbilden, tryck på de tre strecken nere till höger - "Setup map" - "Advanced setup" - "Zoom Levels"
Sätt värde för "User Waypoints" för att bestämma från vilken zoomnivå (och neråt) cacher ska visas. "Map Points" är samma fast för POI:s
Rensa waypoints och använd macrot GarminExport för att ladda cacher från GSAK, alternativt, som någon annan redan föreslagit, utelämna waypointfilen om du inte använder GSAK.
Funkar utan "meck" endast på Garmins cachesajt, opencaching.com, som har ett annat format på gpx-filerna.
I övrigt se här för mer info om hur man får till det:
http://garminoregon6xx.wikispaces.com/s ... w/62998496
Svårt att säga utan att veta hur du tagit fram PQ:n, men om du inte ändrat inställningarna alltför mycket, så har du i alla fall "temporärt inaktiva" med i PQ:n och det förklarar varför de syns. Det är ju en smaksak om man vill ha med dom. Ibland är en cache inaktiv i väntan på en torr loggbok och då kan man ju i princip logga den om man vill. Är burken väck är det ju svårare.
Även här är GSAK och macrot Garminexport bra, då kan du styra exakt vad och hur saker och ting laddas ner i GPSen.
Tack för en massa bra svar, låter som GSAK också är väl värt pengarna, det underlättar väl en hel del, ska testa lite smått och se om jag kommer framåt, vi har ju en hel del cacher i västra Götaland att plocka och ska till Åland på semester och vill ju komma igång till dess.

Jag försöker läsa på överallt för att få till det hela men det är ju som sagt rätt mycket info. att ta in.

Tack så länge
Skriv svar