Garmin Oregon 300

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Garmin Oregon 300

Inlägg av jasy » tor jul 24, 2008 15:55

Efter att ha satt i batterier och haft igång den 5 minuter så tror jag att jag är lite förtjust, trots att den bara har pekskärm :) Man kan låsa pekskärmen med ett enkelt handgrepp.

Storleken är som Coloradon men utan antenn och hjul. Noterade genast att det finns en fästögla för nackrem, vilket jag saknat på Coloradon.

Funktionsmässigt och menymässigt verkar den väldigt lik Coloradon.

Mer kommer!
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Uffe1
Geocachare

Inlägg av Uffe1 » tor jul 24, 2008 18:33

Var får du alla dina GPS:er ifrån ????
Ave Caesar, morituri te salutant
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » tor jul 24, 2008 18:49

Uffe1 skrev:Var får du alla dina GPS:er ifrån ????
De kommer med posten ;)

Jag har fått låna några om jag delar med mig av mina erfarenheter, till exempel här :)
Bokprojektet
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » tor jul 24, 2008 19:31

Hur verkar touchskärmen då? Personligen tycker jag att det inte känns särskilt fältmässigt med touchskärm....
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » tor jul 24, 2008 22:17

rand_althor skrev:Hur verkar touchskärmen då? Personligen tycker jag att det inte känns särskilt fältmässigt med touchskärm....
Håller med, men den känns ändå rätt robust. Men om det var min egen så skulle det åka på ett Invisible Shield innan den fick följa med ut.
Bokprojektet
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » tor jul 24, 2008 22:55

jasy skrev:
rand_althor skrev:Hur verkar touchskärmen då? Personligen tycker jag att det inte känns särskilt fältmässigt med touchskärm....
Håller med, men den känns ändå rätt robust. Men om det var min egen så skulle det åka på ett Invisible Shield innan den fick följa med ut.
*harkel* Finns att förhandsboka på en närbelägen plats...... :oops:
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem

Inlägg av Eloserik » tor jul 24, 2008 23:08

Skicka gärna en till Jasy så vi som är nyfikna får veta om det funkar med plastskydd på pekskärm.
Bild
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » fre jul 25, 2008 6:44

Eloserik skrev:Skicka gärna en till Jasy så vi som är nyfikna får veta om det funkar med plastskydd på pekskärm.
Det funkar bra med Invisible Shield på pekskärm. Kör själv med det på min Nüvi 760.
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » fre jul 25, 2008 7:19

skattletaren skrev:
Eloserik skrev:Skicka gärna en till Jasy så vi som är nyfikna får veta om det funkar med plastskydd på pekskärm.
Det funkar bra med Invisible Shield på pekskärm. Kör själv med det på min Nüvi 760.
Har plastskydd (dock inte Invisible Shield, utan nåt som kom med) på min HTC mobiltelefon med pekskärm. Inga problem, så länge man inte kommer för långt ut i kanten, där plasten tar slut (Invisible Shield har bättre passform...) pekpennan fastnar på kanten.
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » fre jul 25, 2008 7:25

Jag har Invisible Shield på min HTC och jag upplever att den är bättre med Shield på eftersom det ger en viss tröghet för pennan och nu blir det inte så mycket felskrivningar för att pennan slinter. :)
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » fre jul 25, 2008 20:49

Jag tror inte det är något problem med skydd på pekskärm. Har haft det på handdator i många år.

Har varit ute med Oregon i stort sett en dag nu och gillar det mesta. Dock är det ju så att skärmen bör skyddas. En dags intensivt användande så kräver den rengöring. Ett annat minus är att det inte verkar gå att söka POIs per kategori. Det är å andra sidan ganska lätt att söka på namn eftersom det finns ett ABC-tangentbord att tillgå, vilket är mycket snabbare än Coloradons hjul.

Över huvudet taget så känns det som man bläddrar snabbare mellan funktionerna än på Coloradon.

En sak har jag också upptäckt: Vissa funktioner som man tycker borde finnas kan vara svåra att hitta, men de kan finnas där ändå! Tryck på skärmen och du hittar massa kul.

Det finns också en skärmdumpsfunktion som sparar dumparna i minnet så att man kan plocka in dem i datorn 8)
Bokprojektet
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » fre jul 25, 2008 22:03

Coloradon är extremt batteritörstig. Några erfarenheter från Oregon därvidlag? Kan exempelvis battterierna laddas av extern källa?

EDIT: oj! se antalet inlägg :oops:
...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » fre jul 25, 2008 22:54

Fasanen skrev:Coloradon är extremt batteritörstig. Några erfarenheter från Oregon därvidlag? Kan exempelvis battterierna laddas av extern källa?
Tror inte den laddar dina batterier åt dig, har aldrig råkat ut för en konsumentproukt som drivs av AA eller AAA som gör det, eftersom folk har en tendens att stoppa in alkaliska batterier ibland, är inte så lyckat att försöka ladda dem som om de vore NiMH-batterier. Dessutom blir det mer elektronik och därmed dyrare.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » fre jul 25, 2008 22:59

rand_althor skrev:
Fasanen skrev:Coloradon är extremt batteritörstig. Några erfarenheter från Oregon därvidlag? Kan exempelvis battterierna laddas av extern källa?
Tror inte den laddar dina batterier åt dig, har aldrig råkat ut för en konsumentproukt som drivs av AA eller AAA som gör det, eftersom folk har en tendens att stoppa in alkaliska batterier ibland, är inte så lyckat att försöka ladda dem som om de vore NiMH-batterier. Dessutom blir det mer elektronik och därmed dyrare.
Det var (vad jag läst) ett designmål som inte infriades med Colorado. se H4 på http://garmincolorado.wikispaces.com/Ha ... s%2C+Power
...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
Användarvisningsbild
Azoo-Lina
Geocachare

Inlägg av Azoo-Lina » lör aug 02, 2008 0:54

Och nu till den stora frågan. Om man väljer mellan att köpa en Colorado eller en Oregon vilken ska man köpa då???

Finns det någon bra sida med prestanda jämförelser på svenska eller engelska??? Jag har bara hittat på tyska (någon länk här på forumet tror jag det var) och fattar inte så mycket av det språket :?
Azoo-Lina
VVS (Våga Vägra Stengärsgådar)
Skriv svar