Garmin Oregon 300

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor maj 07, 2009 12:24

Ännu bättre skulle det bli om man själv kan välja att visa de bilder som tillhör cachen eller ej. Jag använder Smart-GPX i min mobil och där visas inga bilder i cachebeskrivningen utan man får välja i menyn att man vill se dem. På så sätt behöver man inte få se spoilern förrän man behöver den.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
sDsB
Geocachare

Inlägg av sDsB » lör maj 09, 2009 21:17

Nu ger jag upp de svenska menyerna, det höll i en vecka sen orkade jag inte med de tragiskt dåliga översättningarna eller att de helt saknas.

Testade att uppgradera till senaste betan också. Den verkar lite lost, får inte lika bra kontakt med satelliterna som tidigare, eller så är det bara inbillning.
Pelle.K
Geocachare

Inlägg av Pelle.K » lör maj 09, 2009 21:43

Jag har använt min Oregon 300 ett tag nu, och är mycket nöjd med den.
Jag har dock en fråga om en inställning på gps:en.
Jag har läst följande i en recension om Oregon 300:
Om man väljer en cache, kan man välja att navigera till den. Då får man upp en vägbeskrivning från sin aktuella position fram till cachen, samt att man fortlöpande under färden får instruktioner hur man skall forsätta för att ta sig fram.. bra om man är på annan ort.

Denna funktion/inställning har jag inte lyckats få i min gps. Kanske är det en inställning eller så är jag bara okunnig. Kanske någon vet hur jag ska ställa in denna funktion ?

Har Oregon 300 med Friluftskartan Pro
Mvh/Pelle
Användarvisningsbild
Kaffekopp
Geocachare

Inlägg av Kaffekopp » lör maj 09, 2009 22:10

Friluftskartan Pro saknar sådan information som Oregon behöver för att automatiskt göra en rutt från ett ställe till ett annat. Då behövs en navigerbar karta som City Navigator NT och du kan då få anvisningar typ "sväng vänster i nästa korsning". Det går utmärkt att ha båda kartorna samtidigt i GPSn. Du ser då Friluftskartan men navigerar efter City Navigator i bakgrunden. /Bengt
Användarvisningsbild
Eken
Geocachare

Inlägg av Eken » sön maj 10, 2009 20:54

Pelle.K skrev:Om man väljer en cache, kan man välja att navigera till den. Då får man upp en vägbeskrivning från sin aktuella position fram till cachen, samt att man fortlöpande under färden får instruktioner hur man skall forsätta för att ta sig fram.. bra om man är på annan ort.

Denna funktion/inställning har jag inte lyckats få i min gps. Kanske är det en inställning eller så är jag bara okunnig. Kanske någon vet hur jag ska ställa in denna funktion ?
Om du har en routable karta (ev tillsammans med FriPro) så kan du ställa in så att du t.ex. får vägbeskrivning med vägkartan när du kör Automotive-profilen och rak kurs (fågelvägen) med FriPro när du kör Geocachingprofilen.
Genom att använda Automotiveprofilen när du kör till cachen och sedan ändrar till Geocaching när du kliver ur bilen så får du en "optimal" användning.
/Eken

PS Själv har jag gjort om Automotiveprofilen så den visar en "platt" karta. Jag tycker det är klart tydligare att köra efter den jämfört med den s.k. 3D-kartan.
Fam. S
Geocachare

Inlägg av Fam. S » sön maj 10, 2009 21:39

Kaffekopp skrev:Då behövs en navigerbar karta som City Navigator NT och du kan då få anvisningar typ "sväng vänster i nästa korsning".
Får du din 300 att ge väg anvisningar?
Nos nihil eficere es posimus
Användarvisningsbild
Kaffekopp
Geocachare

Inlägg av Kaffekopp » sön maj 10, 2009 21:41

Eken skrev:Genom att använda Automotiveprofilen när du kör till cachen och sedan ändrar till Geocaching när du kliver ur bilen så får du en "optimal" användning.
Man kan också välja en cache i geocaching-profilen och navigera till den (fågelvägen). Om man då vill köra bil kan man istället för att välja Automotive-profilen välja "Where to" i huvudmenyn (blått förstoringsglas) och därefter "Recalculate on Road". När man kommit fram parkerar man bilen, går till "Where to" igen och väljer "Recalculate Off Road" så gäller fågelvägen igen. Ganska smidigt faktiskt och man behöver inte lämna Geocaching-profilen.
Hur man gör är väl mest en smaksak och jag använder själv båda metoderna. /Bengt
Användarvisningsbild
Kaffekopp
Geocachare

Inlägg av Kaffekopp » sön maj 10, 2009 21:53

Fam. S skrev:
Kaffekopp skrev:Då behövs en navigerbar karta som City Navigator NT och du kan då få anvisningar typ "sväng vänster i nästa korsning".
Får du din 300 att ge väg anvisningar?
Ja, det får jag. Inte så att den pratar förstås men det kommer ständigt upp anvisningar (tillsammans med ett pip) i fönstrets överkant. Anvisningarna är av typ "Sväng vänster till väg 222", "Ta andra avfarten i rondellen mot Vällingby" osv. Den skalar också teckensnittet så om anvisningen är lång blir texten mindre i storlek (för liten ibland :( ). /Bengt
Pelle.K
Geocachare

Inlägg av Pelle.K » sön maj 10, 2009 23:42

Tack för era svar på min fråga !

Eftersom jag har Friluftskartan Pro på ett SD-kort skulle jag behöva köpa City Navigator på CD till min Oregon 300. Men på Garmins hemsida kan man läsa följande: City Navigator på CD går inte att köpa som lös produkt, däremot finns den på förprogrammerade minneskort som tillbehör.

Men på Skövde Naturs hemsida läser jag följande:City navigator Cd Europa Pris: 1295 kr. Det går även att köpa ett kit bestående av karta och kabel samt gps hållare för 1695 Kr.

Vilken har rätt Garmin eller Skövde Natur? Är det någon av er som har City Navigator på CD som ni lagt in på Gps:en hårddisk. Är Oregon 300 med City Navigator bra som en bil GPS ? Min enda erfarenhet av bil GPS är en TOMTOM som jag tyckte funkade bra.
Användarvisningsbild
Kaffekopp
Geocachare

Inlägg av Kaffekopp » mån maj 11, 2009 7:39

Det går utmärkt att köpa City Navigator på CD till Oregon 300 men man bör då också ha friluftskartan Pro på CD. Från CD förs kartorna över till datorns hårddisk och därifrån sparar man ner på ett SD-kort de kartdelar man vill ha laddade på sin Oregon. Detta görs med ett hjälpprogram som heter MapSource och följer med kartorna på CD. Observera att man på detta sätt kan blanda olika sorters kartor.

Idén med förladdade kartor är att man byter kort när man byter aktivitet. Friluftskartan i skogen, BlueChart till sjöss och City Navigator i bilen. Enkelt men då dessa förladdade kartor inte kan tas in i datorn och hanteras med MapSource är det inte så flexibelt som man skulle önska.

Kan du byta ditt förprogrammerade SD-kort mot en CD-version och samtidigt köpa City Navigator på CD (DVD) så tror jag att du får det som jag tror att du vill ha det. /Bengt
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » mån maj 11, 2009 11:09

Pelle.K skrev:Är Oregon 300 med City Navigator bra som en bil GPS ? Min enda erfarenhet av bil GPS är en TOMTOM som jag tyckte funkade bra.
Nja, jag tycker det funkar men vill man ha en bilnavigator ska man inte välja en Oregon. Oregonen gör ibland lite märkliga vägval igenom vilaområden och annat trots att jag vet att den snabbaste vägen går runt och jag har den inställd på snabbaste vägen. Bara ett pip istället för en muntlig instruktion är ju inte så trafiksäkert direkt men visst, det funkar. Igår åkte jag tex från Älta (sydost om Stockholm) och skulle till Danderyds sjukhus (norr om Stockholm). Oregonen tyckte den snabbaste vägen skulle gå tvärs igenom stan på dom mest trafikerade gatorna... Jag är skeptisk...

Jag är dock av naturen lat och orkar oftast inte hålla på att ladda en massa apparater innan jag åker ut. Därför blir det en GPX i Oregonen och sen iväg. Det funkar som sagt var men den är inte den optimala bilnavigatorn precis är min åsikt. För turer utanför det område jag hittar hyggligt i tar jag fortfarande det extra jobb som att ladda min gamla TOMTOM innebär.
Bild
Användarvisningsbild
Jimmy.P
Geocachare

Inlägg av Jimmy.P » lör maj 16, 2009 10:38

Nu har beta versionen 2.97 varit med itag hos flera här, hur tycker ni att den fungerar?
Läser man på tex gpsfix.net så har flera haft problem med att kartan kan drifta iväg flera meter fast man står still och nogrannheten visar 2m.
Detta har vi märkt av flera ggr när vi tagit cacher :cry:
Dock så har vi nog haft det problemet ända sen betan 2.93, då dom uppdaterade GPS Software Version till 2.70
Ingen annan som märkt av liknande?
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » lör maj 16, 2009 11:19

Jo när ni säger det så har det nog hänt, inne i stan vid halvtaskig mottagning. GPS:en anger visserligen nästan alltid perfekt mottagning men man blir ju skeptisk när man vandrar om kring bland höghusen med 2 meters noggrannhet...

Vet inte om jag upplevt det i 2.97a:an dock men det har varit lite klent med cachandet på sistone.
Bild
Användarvisningsbild
Kaffekopp
Geocachare

Inlägg av Kaffekopp » lör maj 16, 2009 11:40

Angående 2.97 beta. Så här skrev jag själv för några dagar sedan då jag tog "Sollenkroka brygga".

"Här hände något underligt! GPSn (Oregeon 300) pekade rätt från början men där kunde jag inte leta för skumma mugglare i en mysko bil med motorn på var parkerad 2 meter från cachen. Vi tittade på varandra en stund varefter jag tog en promenad och efter 20 minuter åkte de sin väg. Då återupptog jag sökandet men nu pekade GPSn 135 meter åt ett annat håll. Väldigt underligt eftersom onoggrannheten redovisades till 2 m och EGNOS-satelliterna syntes. Den nya platsen bestod bara av asfalt men GPSn var orubblig. Efter en omstart hamnade jag rätt igen och burken kunde loggas ganska enkelt. Skumt!"

Det här har hänt vid ett par tillfällen till, särskilt efter att jag bytt från "följaväg-navigering" till "raklinje-navigering". Då har även kompassläget blivit konstigt, nålen har hoppat lite hit och dit eller fryst. Genom ny kalibrering av kompassen har allt blivit normalt igen.
Tyvärr känner jag igen beteendet allt för väl från min Colorado 300 som har dragits med liknande välkända problem. /Bengt
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

waypoints

Inlägg av *Danne* » lör maj 16, 2009 22:42

Hej jag har en fråga hur får man bort alla sina waypoints som ligger inne i min garmin oregon300 jag får bort cacherna men inte waypoints.
Tacksam för svar.
Skriv svar