eTrex Vista HCx

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Splenky
Ny i forumet
eTrex Vista HCx

Inlägg av Splenky » mån maj 18, 2009 20:34

Hej allesammans!

Jag är ägare till en eTrex Vista HCx och har precis börjat ägna mig åt Geocaching. När jag ska skicka lägga in koordinaterna till en cach på geocaching.com så har jag försökt använda mig av funktionen "send to GPS". Det funkar bra så sett att datan skickas till GPS:en. Men sen vet jag inte hur jag ska göra för att hitta koordinaterna på GPS:en. De verkar inte lägga sig som en waypoint, och under menys geocaching ligger det inte heller. Vore tacksam för hjälp.
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » mån maj 18, 2009 21:10

skumt mina hamnar som waypoints.
Försök att läsa lite i manualen för det kanske bara är någon inställning.
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » mån maj 18, 2009 22:07

Det ska funka OK. Jag har en Vista HCx. Första trycket på send to GPS tar upp en popup. Sedan när den hittat GPSn (lista) så får man trycka write. Den hamnar som geocachingsymbol under waypoints i GPS. Första gången man går till find geocache så får man välja symboler för detta. Ställer du in stängd/öppen låda så kan du hitta dem via find geocach också.
Det ska finnas en sida som du laddar ner och testar att pluginen funkar i din webbläsare.

[/img]
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis maj 19, 2009 8:00

Men får du det ändå inte att fungera så kan du alltid lägga upp koordinaterna manuellt tillsvidare. Bara att markera en waypoint och ändra koordinaterna innan du sparar den.

OBS! Om du inte geocachat tidigare så kanske du har din GPS inställd för ett annat koordinatsystem och då kommer du att hamna fel. Det är WGS84 som gäller för geocaching.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Splenky
Ny i forumet

Tack för tipsen

Inlägg av Splenky » tis maj 19, 2009 21:03

Tack för tipsen, tyvätt får jag det inte att funka ändå :(
Det funkar bra att skicka filen till GPS:en men sen kan jag inte hitta den. Varken som Waypoint eller under Geocache. Är det någon som kommer på råd får ni gärna tipsa mig.
eldaren
Geocachare

Inlägg av eldaren » tor maj 21, 2009 10:03

http://www.garmin.se/productpage_tab7.aspx?pageid=3020

Min GPS verkar inte få kontakt med datorn.
Här finns lite att studera
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Re: Tack för tipsen

Inlägg av Blaufish » tor maj 21, 2009 10:19

Splenky skrev:Tack för tipsen, tyvätt får jag det inte att funka ändå :(
Det funkar bra att skicka filen till GPS:en men sen kan jag inte hitta den. Varken som Waypoint eller under Geocache. Är det någon som kommer på råd får ni gärna tipsa mig.
Någon lokal förmåga kanske kan kolla på det tillsammans med dig?

http://www.geocaching.se/?page=fadder

Annars så skulle jag testa att föra över en geocache som du vet ligger nära en plats du känner till. Gå ut, få mottagning, rör dig över platsen med markören och kolla om en cache kan återfinnas på kartan.

Ett ytterligare alternativ är att använda EasyGPS eller MapSource. Om du väljer att överföra de waypoints som ligger på GPS:en, får du då med vad du har skickat över?

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
graylingman
Ny i forumet

Inlägg av graylingman » tis jun 16, 2009 13:10

Också färsking.... Både vad gäller geocaching och på forumet.

Jag har en Vista HCx och det funkar bra att föra över punkterna till enheten. Förde över mina första igår och letade reda på de två första i terrängen i förmiddags. Kul!

Det jag funderar över är: Finns det nåt smidigt sätt att t ex markera alla cacher på ett visst kartavsnitt och föra över alla samtidigt. Igår förde jag över ett antal en i taget och jag är övertygad om att det finns smidigare sätt.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tis jun 16, 2009 14:53

graylingman skrev:Jag har en Vista HCx och det funkar bra att föra över punkterna till enheten. Förde över mina första igår och letade reda på de två första i terrängen i förmiddags. Kul!
Välkommen in i gemenskapen! Beroendet brukar börja märkas ungefär efter de två första man hittat :)
graylingman skrev:Finns det nåt smidigt sätt att t ex markera alla cacher på ett visst kartavsnitt och föra över alla samtidigt. Igår förde jag över ett antal en i taget och jag är övertygad om att det finns smidigare sätt.

Din övertygelse är helt riktig. Om man blir "Premium member" på www.geocaching.com så kan man få så kallade Pocket querys skickade till sin mailadress. Du kan då själv definiera vilket område din pocket query ska omfatta och sedan ladda in alla data i din GPS med hjälp av Mapsource eller GSAK.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jun 16, 2009 16:51

graylingman skrev:Det jag funderar över är: Finns det nåt smidigt sätt att t ex markera alla cacher på ett visst kartavsnitt och föra över alla samtidigt. Igår förde jag över ett antal en i taget och jag är övertygad om att det finns smidigare sätt.
Prova geocaching sidorna på my.garmin.com. Jag har för mig att du kan föra över 18 st (eller ngt sådant) åt gången där.

Optimalt så klart att vara premium medlem och köpa GSAK men Garmins geocachingsidor duger nog till att börja med.

Sen rekommenderar jag du installerar firefox (om du inte redan kör det), installerar firefox tillägget som heter Greasemonkey och sedan googlar du efter greasemonkey och "GC tour". GC tour tillägget är klockrent och jag brukar använda det vid planerade turer trots att jag egentligen har allt jag behöer i min Nüvi.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
graylingman
Ny i forumet

Inlägg av graylingman » tis jun 16, 2009 16:52

Tack för ett snabbt svar. Det känns dock inte som om jag (än i alla fall) är beredd att slanta upp 30 dollar. Får tills vidare fortsätta att tanka över en och en.

Fast det är klart.... Caches Along a Route är ju frestande.
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jun 16, 2009 16:53

graylingman skrev:Tack för ett snabbt svar. Det känns dock inte som om jag (än i alla fall) är beredd att slanta upp 30 dollar. Får tills vidare fortsätta att tanka över en och en.
Se mitt svar ovan. Sen när du känner dig mogen för Premium så har du 30-dagars gratis medlemsskap för varje Garmin GPS du äger.
graylingman
Ny i forumet

Inlägg av graylingman » tis jun 16, 2009 16:53

Aha! Ännu ett svar. Tack, ska kolla på dina tips. FF kör jag redan.
Team Jatsy
Geocachare

Re: eTrex Vista HCx

Inlägg av Team Jatsy » ons jun 17, 2009 14:16

:arrow:
Senast redigerad av 1 Team Jatsy, redigerad totalt 0 gånger.
graylingman
Ny i forumet

Inlägg av graylingman » ons jun 17, 2009 20:44

kallt_kaffe skrev:
Prova geocaching sidorna på my.garmin.com. Jag har för mig att du kan föra över 18 st (eller ngt sådant) åt gången där.

Sen rekommenderar jag du installerar firefox (om du inte redan kör det), installerar firefox tillägget som heter Greasemonkey och sedan googlar du efter greasemonkey och "GC tour". GC tour tillägget är klockrent och jag brukar använda det vid planerade turer trots att jag egentligen har allt jag behöer i min Nüvi.
my. garmin funkar fint. Tittade på greasemonkey och GC tour, men fattar inte hur det funkar.

Tog förresten mitt livs tredje cache idag.
Skriv svar