Garmin Dakota

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Mia & Fredrik
Geocachare

Inlägg av Mia & Fredrik » mån jul 27, 2009 16:39

Verkar riktigt trevligt :) Man blir lite fundersam på att den inte stöder Wherigo...är det för att det inte blivit någon succé eller bara för att snåla in någonstans?
...sen tog vi stigen tillbaka.
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » mån aug 10, 2009 12:52

Någon som vet något eventuellt svenskt release datum eller pris? Verkar ändå kunna bli ganska prisvärd när den tillochmed har 3-axlig kompass som oregon 300 saknar.
Användarvisningsbild
thegull
Geocachare

Inlägg av thegull » mån aug 10, 2009 13:18

Silen_ skrev:Någon som vet något eventuellt svenskt release datum eller pris? Verkar ändå kunna bli ganska prisvärd när den tillochmed har 3-axlig kompass som oregon 300 saknar.
Jag som återförsäljare saknar fortfarande uppgifter om leveransdatum och pris, var i kontakt med Garmin senast för ett par dagar sen.
Den som väntar på något roligt kan få vänta för länge, och den risken tänker inte jag ta.

Cachar papperslöst med Oregon 400t, Nüvi 500, Oregon 550t, FK Pro, acer aspire one 3g och iPhone.
Zweistein
Geocachare

Inlägg av Zweistein » tis aug 18, 2009 13:37

En hyfsad recension (in english) finns här:
http://www.gpsinformation.org/penrod/dakota/dakota.html
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » ons aug 26, 2009 13:28

Ingen som köpt en Dakota ännu?

HandTec levererar till Sverige och någon här på forumet har köpt sin Oregon av dem säger att dom har svenska menyer. Borde väl gälla även för Dakota då tycker man.

Tittade nyss på deras hemsida och en Dakota 20 kostar 2575 kr och en 10:a kostar 2067 kr. Plus ca en dryg hundring i frakt. http://www.handtec.co.uk/section.php/31 ... min-dakota Någon som sett den hos en svensk leverantör? Pris?

Är lite sugen på den nu. Under helgens event LappStockholm 2009 såg jag hur enkelt det var med papperslös caching för min kompis som har en Oregon 300 jämfört med min lösning som kräver GPS, mobil, GSAK, MapSource och Spoiler sync.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » ons aug 26, 2009 15:04

The Strat skrev:Någon som sett den hos en svensk leverantör? Pris?
Har mailat Garmin och frågat efter releasedatum och pris för denna modell men dom hade inga datum eller priser att ge mig. Så antingen får du vänta, hur länge vet ingen. Eller köpa från något annat land. Visst ganska liten display men verkar vara sjukt prisvärd då den blandannat även har en 3axlig kompass vilket är mer än många andra gpser stoltserar med.
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » ons aug 26, 2009 21:09

Dakota 20 verkar ju grymt intressant till de nätpriser man sett hittills. Vad jag kan se när jag jämför specarna mot oregon är det framförallt skärmupplösningen man får göra avkall på... Å andra sidan är den ju lättare och mindre och kompassen modernare.

Dakota 20 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... 6#specsTab

Oregon 300 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... 3#specsTab
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor aug 27, 2009 13:24

Kollade med HandTec idag och de bekräftar att den har svensk användarmanual med i kartongen. Hittade den på nätet hos Garmin också och det är ju intressant läsning http://www8.garmin.com/manuals/Dakota10 ... andbok.pdf.

Känner att jag håller på att övertala mig själv till en beställning nu. Nån som vill köpa en välskött eTrex Legend HCx i originalkartong + cykelfäste o bilfäste? Kön börjar trettio meter åt det hållet tack :lol:
Bild
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tor aug 27, 2009 17:32

komplett.se påstår sig ha både Dakota 10 och 20 i lager och Oregon 550 på väg in...

Tror också att inwarehouse börjat sälja dem men har inte kollat deras site.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tor aug 27, 2009 18:46

"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » tor aug 27, 2009 21:11

kallt_kaffe skrev:komplett.se påstår sig ha både Dakota 10 och 20 i lager och Oregon 550 på väg in...

Inwarehouse börjar garanterat sälja samtidigt som Komplett. Det är samma ägare till båda företagen, och de använder samma lager :D
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » fre aug 28, 2009 7:18

Odur skrev:
kallt_kaffe skrev:komplett.se påstår sig ha både Dakota 10 och 20 i lager och Oregon 550 på väg in...

Inwarehouse börjar garanterat sälja samtidigt som Komplett. Det är samma ägare till båda företagen, och de använder samma lager :D
Jopp, till exakt samma priser.
Men lite lattjo prissättning... Dakota 20 för 3290:-, Oregon 300 3595:- och Colorado 300 3995:-.
Väger den treaxliga kompassen upp så mycket så att de tror att Dakotan skall gå för den summan (man får tänka på att de tagit bort en del funktionalitet och har mindre skärm i den)
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre aug 28, 2009 7:52

Sen ska man ha i åtanke att en Oregon 550 från handtec.co.uk går på ca: 4000:- inkl frakt. För min del känner jag att en Oregon 550 lockar betydligt mer än den Dakota just nu.

Den dag de fixar spoilerbildsupport på någon av dem så blir valet mycket enklare. Större chans att det blir på Oregon eftersom Dakotan saknar bildvisare (men en det är å andra sidan en ren mjukvarufråga så det skulle de kunna fixa).
Användarvisningsbild
Team Judo-Rune IF
Geocachare

Ny mjukvara för Dakota 2009-09-01 SW ver. 2.2

Inlägg av Team Judo-Rune IF » tor sep 03, 2009 10:54

•Added LKS92 map datum
•Added support for GPS firmware 3.70
•Added support for GPI routes
•Improved compass responsiveness
•Fixed issue where multiple GB Discoverer maps would not draw
•Fixed issue where track names could not be changed and deleted tracks would not be updated in GPX files.
•Fixed issue where CDI (Course) mode compass did not show intermediate compass values between North and East
•Fixed issue with address wizard not searching in the correct city
•Fixed user heading setting for mils so that all applicable headings are displayed with the correct heading format
•Fixed potential issue during power on.

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4527

För mer info klicka på länken nedan:
http://www.gpsfix.net/garmin-dakota-22-available/
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor sep 03, 2009 11:08

kallt_kaffe skrev:Den dag de fixar spoilerbildsupport på någon av dem så blir valet mycket enklare. Större chans att det blir på Oregon eftersom Dakotan saknar bildvisare (men en det är å andra sidan en ren mjukvarufråga så det skulle de kunna fixa).
Du är klok som en pudel kallt_kaffe! Din kommentar fick mig att tänka efter. Där jag cachar har vi många gömmor där man behöver bilderna. Inte som spoilers utan för att hitta mysterys. T.ex. http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 6947a0fc3e Idag har jag dem i Smart-GPX i min mobiltelefon med skulle självklart vilja ha dem i GPS:en.
kallt_kaffe skrev:Sen ska man ha i åtanke att en Oregon 550 från handtec.co.uk går på ca: 4000:- inkl frakt. För min del känner jag att en Oregon 550 lockar betydligt mer än den Dakota just nu.
Gjorde alltså ett lappkast i sista stund :P FedEx säger att den 550:a jag beställde från HandTec igår har hunnit fram till Stockholm i morse :D
Bild
Skriv svar