Garmin Oregon 550 och 550t

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare
Efternamn:Larsson
Förnamn:Leif
Re: Garmin Oregon 550 och 550t

Inlägg av LeiLar » lör sep 22, 2012 7:06

Och nu kom 6.0
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4523

Changes made from version 5.90 to 6.00: Improved map drawing at low zoom levels. Fixed inability to edit archived tracks.
Fixed ability to use NMEA depth for waypoints and tracks.
Fixed display of geocache coordinates with non-default map datum.
Fixed potential issue with reporting tempe temperature data.
Fixed overlapping position text for right to left languages.
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn:Johansson
Förnamn:Lars

Inlägg av Monway » lör sep 22, 2012 23:54

Jag nedgraderade för en tid sedan från 5:80 till 5:50 på grund av att jag ej fick poi-larmen/ fartkamera varningarna att fungera i 5:80.

Förra helgen var jag i Blekinge och skulle söka på en adress då jag har CityNavigator Europa installerad sedan flera år (fast jag har uppdaterat med jämna mellanrum då jag har Lifetime update-kortet).

När jag tryckte på Adress så kom det upp: I vilket område ligger adressen? Och sedan en "tryckruta" med texten: Stava området.

Det spelar ingen roll vad jag skriver in med hjälp av bokstavsrutorna som kommer fram, det blir alltid meddelandet: Inga resultat hittades. Försök ändra i sökparametrarna.

Samtidigt har den ruttat bra när jag navigerat till t.ex. en geocache.

Nu testade jag att uppdatera till 6:00 och samma sak händer när jag försöker navigera till en adress.

Är det någon som har en lösning på detta problem :?:

I morgon skall jag se om fartkameravarningarna fungerar.
Bild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » sön sep 23, 2012 9:55

Testade just att söka på en adress med min gamla City Navigator Europa NT - inga problem alls. När jag trycker på Adress så dyker bl.a. en knapp med texten Sverige upp. Sedan är det bara att fortsätta att mata in ort, husnummer och adress.
Och fartkameravarningarna fungerar för mig, både i 6.0 och 5.9.
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » mån sep 24, 2012 9:11

Fartkameravarningarna/ poi-larm fungerar inte med denna version heller, jag får ta och nedgradera igen och ringa Garmin Sverige :(
Bild
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » mån sep 24, 2012 17:42

Monway skrev:Jag nedgraderade för en tid sedan från 5:80 till 5:50 på grund av att jag ej fick poi-larmen/ fartkamera varningarna att fungera i 5:80.

Förra helgen var jag i Blekinge och skulle söka på en adress då jag har CityNavigator Europa installerad sedan flera år (fast jag har uppdaterat med jämna mellanrum då jag har Lifetime update-kortet).

När jag tryckte på Adress så kom det upp: I vilket område ligger adressen? Och sedan en "tryckruta" med texten: Stava området.

Det spelar ingen roll vad jag skriver in med hjälp av bokstavsrutorna som kommer fram, det blir alltid meddelandet: Inga resultat hittades. Försök ändra i sökparametrarna.

Samtidigt har den ruttat bra när jag navigerat till t.ex. en geocache.

Nu testade jag att uppdatera till 6:00 och samma sak händer när jag försöker navigera till en adress.

Är det någon som har en lösning på detta problem :?:

I morgon skall jag se om fartkameravarningarna fungerar.
Jag har haft det problemet med City Navigator. Jag löste det genom att ändra tillbaka filnamnet till GMAPSUPP.IMG, från det jag hade ändrat till. Det verkade helt enkelt som att sökningarna på något sätt refererade till just den filen.
Bild
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » tis sep 25, 2012 21:39

Stort tack till TMR68 som jag ringde upp efter gårdagens trådinlägg :!: =D>

Vi talades vid en längre stund om diverse teorier på vad som skulle kunna vara fel.

Vi kom fram till att eftersom jag har CityNavigator Lifetime-kort och har uppdaterat varje gång och CN har växt så kanske min kartfil på minneskortet växt sig för stor.

Det visade sig att filen var 3,44GB och jag lyfte bort den till datorn och sedan laddade jag ner en mindre bantad kartuppsättning där jag inte tog med alla delar på alla kartor.

Nu visade det sig att det gick att söka på adresser igen. :lol:

I morse testade jag att navigera till jobbet i den egenskapade profil jag brukar använda till bilkörning mest och som jag döpt till Vägterräng där CN ligger i botten och friluftskartan visas, m.a.o. så får jag en ruttbar Friluftskarta.

Navigeringen gick utmärkt men däremot kom inga poi-larm för fartkameror och dyl. En annan skum grej jag märkte var att jag inte fick några "pling" innan korsningar och dyl.

På hemvägen testade jag med den fördefinierade profilen Fordon där jag bara hade CN aktiverad och Fordonsvy, och då fungerade helt plötsligt både fartkameravarningar och "pling" innan det är dags att svänga. :shock:

Efter att jag kört några mil så kom jag mig för att testa att lägga till Friluftskartan och ändra från Fordonsvy till Spår uppåt, och det fungerade fortfarande.

M.a.o. så fungerar nu den fördefinierade profilen Fordon precis som min egenskapade profil Vägterräng gjort tidigare (läs version 5:50 och tidigare)

Slutet gott, allting gott. Nu fungerar allt som jag vill.

Skall bara kolla härnäst om det är några skillnader i dessa ovan nämnda profilers inställningar och om jag i så fall kan få "igång" Vägterräng-profilen.
Bild
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » tis sep 25, 2012 21:45

Är det förresten någon som vet vad knappen Vald avser under Inställningar--->Rutt--->o.s.v. , där den förekommer på ett flertal av inställningsmenyerna :?:
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Forslund
Förnamn:Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis sep 25, 2012 21:54

Monway skrev:Är det förresten någon som vet vad knappen Vald avser under Inställningar--->Rutt--->o.s.v. , där den förekommer på ett flertal av inställningsmenyerna :?:
Känns som om den skulle symbolisera det val som är aktuellt, dvs ingen ändringl :D Ren gissning
BildBild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » tis sep 25, 2012 22:59

Monway skrev:Är det förresten någon som vet vad knappen Vald avser under Inställningar--->Rutt--->o.s.v. , där den förekommer på ett flertal av inställningsmenyerna :?:
Vi har översatt detta med 'Välj vid användning'. Testa så får du se om du tycker att det är en bättre översättning.

Bild
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » ons sep 26, 2012 11:01

Det är ju helt klart en bättre översättning, då jag förstår vad som avses.
Bild
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » ons sep 26, 2012 13:54

Jag får delvis dementera det jag skrev igår.

Det visade sig i morse när jag var ute på FTF-jakt att det plötsligt inte var några ljudsignaler på Fordon-profilen vare sig för svängar eller poi/ fartkameralarm.

Senare efter loggning när jag körde till jobbet så testade jag att avaktivera Friluftskartan igen och då funkade allt med bara CityNavigator. Sedan aktiverade jag Friluftskartan igen och då fungerade det fortfarande.

Slutsats: Köranvisningar med "pling" och fartkameravarningar fungerar om man kopplar in Friluftskartan på den redan navigerande CN när man använder 6.00.

Nu återstår bara att fundera på om jag skall behålla 6.00 och ändra karta på och av eller om jag skall nedgradera till 5.50 igen som jag vet fungerar :!: :?:

Kanske testar jag först att ladda in en ännu mindre kartfil med ännu mindre delar av CN.

Vad är egentligen den stora fördelen med att använda 6.00 jämfört med 5.50 :?:

Hur får jag in LeiLar:s översättning i min GPS :?:
Bild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » ons sep 26, 2012 14:51

Monway skrev: Hur får jag in LeiLar:s översättning i min GPS :?:
Ta en säkerhetskopia av din nuvarande översättning. Ladda sedan ned vår version och kopiera in den på din GPS.
Du hittar den här: http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 62&t=10325
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » tor mar 21, 2013 10:13

Oregon x50 (WebUpdater) software version 6.20
Ny uppdatering: http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4523

Changes made from version 6.10 to 6.20:

Improved map performance in densely-populated urban areas.
Fixed trail searching when using multiple active routing maps.
Fixed issue with saving a track's 'show on map' status across a power cycle.
Fixed issue with displaying tracks on the map after performing an area calculation.
Fixed potential shutdown when viewing certain tracks or routes in German or Russian.
Fixed minor graphical issue with certain data fields on the map.
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » ons jul 17, 2013 19:35

Ännu en uppdatering:
Oregon x50 6.30 released
Jun 21, 2013

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4523
Changes made from version 6.20 to 6.30:

Added support for additional ActiveRouting cartography
Fixed issue with incorrect letter capitalization of certain map points
Fixed issue where wirelessly transmitting a geocache to another device would result in an error message when trying to view the received geocache in BaseCamp
Skriv svar