Garmin Oregon 550 och 550t

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » tor sep 17, 2009 11:07

Har läst här att många har beställt sin Oregon 550 från Handtec. Vet ni hur det ser ut med garantier osv därifrån? Är det någon garanti på sakerna man köper därifrån? Hur lång garanti är det? Och hur funkar den? Gpsen måste skickas till Handtec om den krånglar antar jag.

Så hur säkert är det att köpa från Handtec? Om gpsen skulle sluta fungera?
BildBild
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » tor sep 17, 2009 11:17

Så vitt jag vet så skickar du in GPS'en till Garmin och inte till återförsäljaren om det skulle bli strul. Så det kvittar i så fall var du köper den ifrån. Men jag kan ha fel.
Själv köpte jag min från Handtec och blev väldigt imponerad av den snabba leveransen, så om det nu inte är något problem med garantin så kan jag verkligen rekommendera dem.
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » tor sep 17, 2009 12:23

StormHill skrev:Så vitt jag vet så skickar du in GPS'en till Garmin och inte till återförsäljaren om det skulle bli strul. Så det kvittar i så fall var du köper den ifrån. Men jag kan ha fel.
Själv köpte jag min från Handtec och blev väldigt imponerad av den snabba leveransen, så om det nu inte är något problem med garantin så kan jag verkligen rekommendera dem.
Skillnaden är väl också om du köpt en Garmin som gått via den svenske generalagenten så får du som standard 2 års garanti och ytterligare 1 år om du registrerar produkten.
På handtec står det varken, om det är 1 eller 2 års garanti? Vad står det i din dokumentation?
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
pwgo
Geocachare

Inlägg av pwgo » tor sep 17, 2009 13:00

Silen_ skrev:Har läst här att många har beställt sin Oregon 550 från Handtec. Vet ni hur det ser ut med garantier osv därifrån? Är det någon garanti på sakerna man köper därifrån? Hur lång garanti är det? Och hur funkar den? Gpsen måste skickas till Handtec om den krånglar antar jag.

Så hur säkert är det att köpa från Handtec? Om gpsen skulle sluta fungera?
Nu finns den ju i Sverige och skillnaden i pris är obetydligt, så jag skulle köpa i Sverige om jag köpte nu.
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » tor sep 17, 2009 16:15

[/quote]
Nu finns den ju i Sverige och skillnaden i pris är obetydligt, så jag skulle köpa i Sverige om jag köpte nu.[/quote]

Obetydlig?? Då kan du visa mig den skillnaden så slår jag till. Oregon 550 från handtec kostar 3800 med frakt. När jag sökt på pricerunner och prisjakt hittar jag det billigaste priset på 4700 med frakt. 900 pistoler är inte obetydligt anser jag. Skulle garantierna osv vara demsamma köper jag från handtec direkt, utan att tveka.
BildBild
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » tor sep 17, 2009 16:16

Nu finns den ju i Sverige och skillnaden i pris är obetydligt, så jag skulle köpa i Sverige om jag köpte nu.
Obetydlig?? Då kan du visa mig den skillnaden så slår jag till. Oregon 550 från handtec kostar 3800 med frakt. När jag sökt på pricerunner och prisjakt hittar jag det billigaste priset på 4700 med frakt. 900 pistoler är inte obetydligt anser jag. Skulle garantierna osv vara demsamma köper jag från handtec direkt, utan att tveka.[/quote]
BildBild
pwgo
Geocachare

Inlägg av pwgo » tor sep 17, 2009 16:22

Silen_ skrev:
Obetydlig?? Då kan du visa mig den skillnaden så slår jag till. Oregon 550 från handtec kostar 3800 med frakt. När jag sökt på pricerunner och prisjakt hittar jag det billigaste priset på 4700 med frakt. 900 pistoler är inte obetydligt anser jag. Skulle garantierna osv vara demsamma köper jag från handtec direkt, utan att tveka.
[/quote]

Då har Handtec ändrat priset / kronan stärkts eller bägge, jag tar tillbaka detta! .... Jag kollade och priserna från handtec är klart billigare än när jag handlade där! Så mycket billigare att det i värsta fall täcker en reparation.
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » tor sep 17, 2009 18:10

Undrar vrfr oregon 550 inte finns med på garmin.se ???
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » tor sep 17, 2009 22:54

pwgo skrev:
Silen_ skrev:
Då har Handtec ändrat priset / kronan stärkts eller bägge, jag tar tillbaka detta! .... Jag kollade och priserna från handtec är klart billigare än när jag handlade där! Så mycket billigare att det i värsta fall täcker en reparation.[/quote]

Jag köpte min oregon 550T för 5200 kr som var billigast enligt pricerunner (men alla är ju inte med där) på http://emporiolive.com/product_info.php ... ricerunner
och två dagar sedan hade jag den med Europeisk terrängkarta. Jag gjorde en lite snabbtest av den på för jozii och hans blogg
http://geobloggen.com/2009/09/12/garmin-oregon-550t/
och jag är fortfarande helt tänd på den nu efter några veckor.
j-annie
Pelle.K
Geocachare

Oregon 500 kontra Oregon 300

Inlägg av Pelle.K » fre sep 18, 2009 0:37

Man blir ju onekligen lite sugen på en Oregon 500/Oregon500T. Jag har i dagsläget en Oregon 300 som dock är på verkstaden hos Garmin :( . Men eftersom vi är fler i familjen som är intresserade av geocaching, är jag sugen på en GPS till.

Om man har GPS:en för geocaching finns det egentligen bara Oregon/Colorado att välja på om man vill cacha papperslöst. Vilka förbättringar har Oregon 500 i jämförelse med 300 ? Kameran och en annan elektroniskkompass har jag läst mig till, men finns det någon ytterligare funktion som är ny eller förbättrad ?

En titt på prisbilden gör gällande att 500T är 2000 Kr dyrare och 500 är 1500 Kr dyrare än en Oregon 300(allt enligt prisjakt). Är det motiverat med den prisskillnaden ?
Svejs
Geocachare

Re: Oregon 500 kontra Oregon 300

Inlägg av Svejs » fre sep 18, 2009 7:02

Pelle.K skrev: Om man har GPS:en för geocaching finns det egentligen bara Oregon/Colorado att välja på om man vill cacha papperslöst.
Och Garmin Dakota 10 och 20 (20 har treaxlig kompass) också... För några spänn mindre (men igen så kan man ju diskutera om det är några funktioner man har nytta av som man missar om man inte tar värstingen :-).

http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=6358 (tex)
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » fre sep 18, 2009 9:53

Nu har jag haft min Oregon 550 i snart två veckor och tänkte berätta lite om mina erfarenheter. Jag köpte den från HandTec och är väldigt nöjd med beställning och leverans. Blev lite överraskad när jag öppnade kartongen och såg att det följde med två laddbara batterier och en laddare :)

Den nya leksaken fick en rejäl test då jag var på Göteborgsbesök i fyra dagar och passade på att ta 35 cacher. Det allra första jag slogs av var hur otroligt enkelt det är att förbereda sig för en cachingrunda. Pang in med GPX-filen bara, så är allt klart. Min förra GPS var en Legend HCx och papperslös caching hade jag löst genom att ha programmet Smart-GPX på min mobiltelefon. Det var ett väldigt knåpande med GSAK och Mapsource och många filer hit och dit innan allt var klart.

Gränssnittet är enkelt och intuitivt. Det gick snabbt att vänja sig och hitta de vanliga funktionerna. Skärmen är mörkare än på min gamla Legend så bakgrundsbelysningen behövs i stort sett hela tiden, men jag tyckte ändå inte att den drog anmärkningsvärt mycket ström. Även om jag normalt har kamera med mig så blir det faktiskt fler bilder tagna när man har en kamera i GPS:en eftersom den är framme och redo hela tiden.

Jag tycktes ana att den här GPS:en inte var lika stabil som min gamla Legend när det gällde att hitta "nollan". Vid ett tillfälle sökte jag en cache i gles lövskog och 550:an virrade alldeles otroligt inom ca 30 m. Till sist tog jag fram min gamla Legend och den nollade stabilt 2 m från gömman. Siffran för GPS noggrannhet var mycket bättre på min Legend än på 550:an. Hmmm... Hur är det med hårdvaran egentligen. Kallt_kaffe brukar ju ha koll på sånt här. Är det ett sämre chip i denna eller var det bara en tillfällighet? Hur som helst så på de allra flesta cacherna så nollade den helt utan bekymmer.

Det enda jag saknar är att det inte går att relatera bilder till cacherna. På många platser där jag cachar finns det en bild på cachens sida som är viktig för lösningen av koordinaterna (inte spoilers). Tänk om man åtminstone kunde söka bland sina bilder med namnen. Hoppas på en uppdatering som löser detta.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med mitt köp. Enkelheten är värd pengarna. Jag har insett att jag är hopplöst beroende av denna hobby och då är 3800:- ett rimligt pris för en pryttel som tar bort så många tråkiga moment.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre sep 18, 2009 10:44

The Strat skrev:Jag tycktes ana att den här GPS:en inte var lika stabil som min gamla Legend när det gällde att hitta "nollan". Vid ett tillfälle sökte jag en cache i gles lövskog och 550:an virrade alldeles otroligt inom ca 30 m. Till sist tog jag fram min gamla Legend och den nollade stabilt 2 m från gömman. Siffran för GPS noggrannhet var mycket bättre på min Legend än på 550:an. Hmmm... Hur är det med hårdvaran egentligen. Kallt_kaffe brukar ju ha koll på sånt här. Är det ett sämre chip i denna eller var det bara en tillfällighet? Hur som helst så på de allra flesta cacherna så nollade den helt utan bekymmer.
Vad jag förstår har Oregon serien samma chip som i min Nüvi 255 (och min tidigare 205:a) och min Legend HCx spöar lätt min Nüvi i skogen. Men å andra sidan tror jag man lagt ner betydligt mer krut på firmwaren på Oregon än på min Nüvi och förhoppningsvis har den också en bättre antenn.Jag tror också att DeLorme PN-40 som många lovordar i groundspeaks forum använder samma chip så nog borde väl chippet kunna prestera lika bra som de högkänsliga eTrex modellerna.

Prova att testa Oregonen både med och utan WAAS/EGNOS aktiverat samt både med och utan den elektroniska kompassen för att se om det blir någon skillnad. Jag vill själv också ha en 550 den dagen jag kan motivera utgiften men presterar den sämre än det jag har idag så kommer det nog aldrig att bli aktuellt.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare

Inlägg av GeoTectives » sön sep 20, 2009 20:24

Första dagen med 550t avklarad. Jmfr med 300 så känns kompassen klart med stabil.

Det där med att kunna geotagga och skjuta lite enklare bilder med kameran var ju också smutt.

Fråga: finns det någon bra sajt där man kan ladda upp sina geotaggade bilder? Kanske någon sajt med kopplingar till GC och/eller Google Earth?
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » sön sep 20, 2009 20:27

GeoTectives skrev:Första dagen med 550t avklarad. Jmfr med 300 så känns kompassen klart med stabil.

Det där med att kunna geotagga och skjuta lite enklare bilder med kameran var ju också smutt.

Fråga: finns det någon bra sajt där man kan ladda upp sina geotaggade bilder? Kanske någon sajt med kopplingar till GC och/eller Google Earth?
Jag har lagt upp på Picasa enligt de länkar som fanns via Garmin.hur det blir:

http://picasaweb.google.se/skattletaren/Oregon550t#

Här kan du se

// Pia
Senast redigerad av 1 skattletaren, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar