Garmin Oregon 550 och 550t

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tis okt 20, 2009 12:07

Ska du ut utanför Sverige tycker jag att T är befogad, inte annars...
Friluftskartan är bättre, var min motivering till att inte välja T (Plus att jag redan hade Fri Pro Götaland...)
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tis okt 20, 2009 12:12

undret skrev:2. Hur skulle ni vilja betygsätta leveranstid, betalning, ev support osv från handtec?
Jag köpte från Handtec och är väldigt nöjd med ovanstående. Betalade med kort (Swedbanks e-kort för säkerhets skull). Leveransen gjordes med Fedex och det fanns möjlighet att följa paketets väg på ett enkelt sätt. Har inte behövt någon support från dem så det vet jag inget om. I andra trådar har jag läst att Garmin Sverige i vissa fall inte ger mer än 1 års garanti på GPS:er inköpta utanför Sverige vilket skulle kunna vara en nackdel då svenskköpta ger längre garanti. Men med tanke på att jag betalade ca 1000 kr mindre så var i alla fall jag beredd att ta den risken.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
undret
Geocachare

Inlägg av undret » tis okt 20, 2009 12:57

En sak jag märkte är att prisskillnaden för 550T är relativt sett bättre än 550... vilket skulle kunna vara ett argument. Alltså, man sparar mer pengar på att köpa 550T på handtec än 550T på hemmaplan, än dito för 550.

Jag har också friluftskartan götaland pro och även city navigator vilken jag klarar mig bra med.

Jag skulle gärna vilja se ett smakprov på kartan i 550t, vilken väl(?) är densamma som i 400t. Eller kan någon beskriva?
Friluftskartan Pro har väl(?) inte uppdaterats sen den kom ut. Om det är så att kartan i 550t uppdateras årligen eller nåt, så... skulle det kunna vara en fördel.
Geko 301
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis okt 20, 2009 13:01

undret skrev:Friluftskartan Pro har väl(?) inte uppdaterats sen den kom ut. Om det är så att kartan i 550t uppdateras årligen eller nåt, så... skulle det kunna vara en fördel.
Vad jag förstått så är det samma T karta i alla och tror itne på någon uppdatering då borde man kunna köpa T löst för installation på en vanlig O550.. men det kanske kommer men känns som en knepig lösning om den inte fanns lös från start
msen
Geocachare

Inlägg av msen » tis okt 20, 2009 13:53

I din profil står det att du bor i Helsingborg vilket troligen innebär att du titt som tätt cachar i det danska grannlandet och då kommer du att vara glad över att du valt en Oregon 550T. Likaså om du hamnar norrut i Sverige och bara har götaland i GPS:en. Eller kanske på semester i fjärran land. Det finns egentligen inga nackdelar med T-modellen förutom då möjligtvis priset, men å andra sidan är det en engångskostnad och ökar troligen möjligheten att få den såld när kommande nya GPS:er dyker upp på marknaden och du vill byta upp dig.
BildBild
undret
Geocachare

Inlägg av undret » ons okt 21, 2009 7:29

msen skrev:I din profil står det att du bor i Helsingborg vilket troligen innebär att du titt som tätt cachar i det danska grannlandet
Nja, inte hunnit med det än, men det lär komma. Det är ett use case om man bor här helt klart. Har sett ditt alias bland loggar här i trakten. ;) Bland alla danska cachare som är här och plockar, så får man väl våldgästa dem lite också.
Hos handtec är det (idag) ca £40 skillnad 550 vs. 550T.
Geko 301
undret
Geocachare

Inlägg av undret » fre okt 23, 2009 14:13

Beställde 550T från handtec imorse. Jag frågade tidigare i tråden om nivån på deras support, och kan säga till alla som undrar att de svarar snabbt, hjälpsamt och artigt på email. Efter 5 min hade jag svar o informationen jag önskade. Paketet är redan hos fedex och väntas nå mig på måndag. :) Snabba puckar.

Skönt att snart kunna seriöst geocacha igen efter att ha haltat runt med min gamla 301 i nästan fyra veckors tid (det var så länge det tog för den svenske återförsäljaren K**p**tt att låta mig få pengarna tillbaka för O300).
Geko 301
Användarvisningsbild
Paan
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Paan » fre okt 23, 2009 17:21

undret skrev:Så lite frågor:
1. 550 eller 550T? Jag vet skillnaderna dem emellan. MEN: Är kartan i T-modellen så pass bra att den motiverar den högre kostnaden? Jämfört med friluftskartan pro?
Jag har testkört Garmin Oregon 550T en del under några intensiva cachinghelger och den medföljande kartan duger till att cacha med, men har du använt Friluftskartan Pro tidigare så kommer du att märka att FriPro är mycket bättre. En klar fördel med T-modellen är dock att man får en topografisk karta även över Danmark då det inte finns någon motsvarighet till den svenska friluftskartan i vårt västra grannland.

T-modellen täcker in en stor del av Europa vilket kan vara kul och användbart om man t.ex. planerar in lite caching under utlandssemestern.
undret
Geocachare

Inlägg av undret » lör okt 31, 2009 12:17

Köpte 550T i slutet av förra veckan, och fick den i början av denna vecka.
Och detta är verkligen vad jag borde köpt från början. Inbyggda kartan är bättre än jag trodde, och är mer up to date än Friluftskartan Pro götaland jag har när det gäller vägar och ny bebyggelse. Dock är Friluftskartan Pro naturligtvis mycket mer detaljerad.

Känns som om jag köpte en 550T till (närapå) 300-pris. :-)

Kompassen äger verkligen! Slut på allt fladder och sick-sackande.
Geko 301
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån nov 02, 2009 12:39

Landstedt skrev:http://www.handtec.co.uk/product.php/22 ... -slip-case
Väskan kan varmt rekomenderas.
Handtec har slut på Garmins Slip Case och kommer inte att få in den igen under överskådlig tid säger de. Någon som har något tips på annan leverantör?
Användarvisningsbild
chgus
Ny i forumet

Inlägg av chgus » tor nov 12, 2009 15:48

Har nu tillbringat några dagar med min nya 550t (ersätter havererad 300) men det här med kartmaterialet i enheten förbryllar mig.

* Det finns inbyggda terrängkartor med höjdinformation och vad jag kan se vägar på kartan. Dessa duger inte till att routa väg till destination med. Terrängkartan verkar bara vara en målad canvas där vägarna bara är målade streck.

* Stoppar i karta på chip med City Navigator norden på. Nu kan jag routa till destination på väg, men terränginformationen från den inbyggda terrängkartan är väck.

Hur i herrans namn kan jag få en vettig kombination av dessa kartor, dvs routingen kan hitta vägar och jag kan se terränginformationen från terrängkartan?

Kan man förutse på något sätt eller kanske välja vilken kartinformation som kombineras/prioriteras?
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tor nov 12, 2009 16:17

chgus skrev:Kan man förutse på något sätt eller kanske välja vilken kartinformation som kombineras/prioriteras?
Följande är att betrakta som rena spekulationer eftersom jag inte har någon Oregon 550t (eller någon annan Oregon heller för den delen).

I min Nüvi 255 som har city navigator "inbyggd" på den interna flashen så lägger sig Friluftskartan Pro "ovanpå" CN vilket är precis det du vill ådstakomma.

Jag skulle kunna tänka mig att det finns någon slags prioriteringsordning och gissar att faktorer som spelar in är namnet på .img filen samt om den ligger på intern flash eller på minneskort.

Om det är en Mapsource variant av CN du har på minneskortet (dvs att du inte har köpt ett färdigt minneskort med CN) så prova att döpa om gmapsupp.img till gmapprom.img och även gmapbmap.img för att se om det blir någon skillnad.

En extrem och kanske riskabel metod vore kopiera ut den inbyggda terrängkartan till ett minneskort och döpa den till gmapsupp.img och samtidigt döpa om gmapprom.img i den inbyggda flashminnet till t.ex. gmapsupp.im_ (för att inaktivera den). Sedan antingen lägga img fil med CN på det inbyggda flashminnet (som gmapsupp.img) eller på samma minneskort som terrängkartan men med namnet gmapprom.img. Detta kräver dock ett rätt stort minneskort.

Som sagt... rena spekulationer och kan t.o.m. vara riskabelt att döpa om filer på det inbyggda flashminnet.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
chgus
Ny i forumet

Inlägg av chgus » tor nov 12, 2009 16:32

CityNavigator-kartan är köpt på chip, och det verkade vettigt eftersom den då blir bunden till chipets ID och inte enhetens. Redan där kanske vi har en del av svaret på hur lyckat ett omskyfflande av filerna kan förväntas vara.

Provade att skyffla över en typ friluftskarta i norge från en annan Oregon 300 till min 300, men se det gick inte. Den måste "installeras" på enheten via program.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor nov 12, 2009 21:28

chgus skrev:Hur i herrans namn kan jag få en vettig kombination av dessa kartor, dvs routingen kan hitta vägar och jag kan se terränginformationen från terrängkartan?
Ett sätt är att använda profilerna. I en profil som du t.ex. kallar Bil, så har du City Navigator aktiverad. I en annan profil som du t.ex. kallar Geocaching så har du City Navigator avaktiverad. Då ser du enbart den inbyggda kartan.

Att växla profiler är mycket enkelt. Kör profilen Bil tills du är framme och växla sedan till Geocaching.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » tor nov 12, 2009 22:10

Gå till Inställning---Karta---Kartinformation Välj karta, aktivera -Recreational Map of Europe, och aktivera -WW Auturoute DEM Basemap NR, och aktivera din CN-karta.

Detta borde fungera, jag har själv CN Europe NT installerad från DVD.

Observera att du kan ha olika kartor aktiverade i olika profiler.

Vill du visa som bil-GPS i din Automotive-profil så får du välja Orientering Fordonsläge.

Lycka till!
Skriv svar