Ny Friluftskarta !! - Friluftskartan PRIME

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » sön sep 20, 2009 8:43

Men man undrar hur de tänkt. Folk rör ju sig en del. Om jag skulle täcka in de områden jag rör mig på i cachingens namn blir det dyrt... Mycket mycket dyrt... Jag som tycker Friluftskartan Pro är uppdelad i för många sektorer...
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » sön sep 20, 2009 9:14

Skarek skrev:Men man undrar hur de tänkt. Folk rör ju sig en del. Om jag skulle täcka in de områden jag rör mig på i cachingens namn blir det dyrt... Mycket mycket dyrt... Jag som tycker Friluftskartan Pro är uppdelad i för många sektorer...
Kan NÅGON förstå hur Pirate Bay överlever? 8)
Nej, de här priserna är ju bara helt barocka. Jag tycker FPro är dyr men detta? Löjligt!
Användarvisningsbild
Jossa
Geocachare

Inlägg av Jossa » sön sep 20, 2009 9:28

Blue_Suede skrev:
Skarek skrev:Men man undrar hur de tänkt. Folk rör ju sig en del. Om jag skulle täcka in de områden jag rör mig på i cachingens namn blir det dyrt... Mycket mycket dyrt... Jag som tycker Friluftskartan Pro är uppdelad i för många sektorer...
Kan NÅGON förstå hur Pirate Bay överlever? 8)
Nej, de här priserna är ju bara helt barocka. Jag tycker FPro är dyr men detta? Löjligt!
Är priset bekräfftat så lär dom inte sälja många kartor.
Är den ruttbar som senaste Friluftskartan i Norge?
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » sön sep 20, 2009 11:05

Jossa skrev: Är priset bekräfftat så lär dom inte sälja många kartor.
Det är den förbannade ekonomiska kartinfons fel med största sannolikhet. Lantmäteriet tar massor för den...

En fundering. Borde man inte bara kunna kräva att få ut alla kartor av lantmäteriet baserat på offentlighetsprincipen. Det är ju våra kartor, vi som betalar för dem. Man ber att få ut den kompletta vektoriserad som en fil (kan inte kosta många kr för dem att producera, iom att man bara ska betala för priset att packa din beställning). Sen får bara lite flinka kodare knacka ihop det hela... Ett "project give us our maps that we have already paid for"...
Bild
NinjaAsok
Geocachare

Inlägg av NinjaAsok » sön sep 20, 2009 11:05

Har någon kollat med Garmin om prissättningen verkligen stämmer.... en blocket annons e ju inte de mest pålitliga ...

Men de skulle ju inte förvåna mig..

Nån som har nån mer kvalificerad uppskattning på hur stor kvalités skillnaden är mellan denna nya Prime karta och den nuvarande Frilufts Pro kartan ?

// NinjaAsok
jonsson84
Geocachare

Inlägg av jonsson84 » sön sep 20, 2009 11:21

Skarek skrev: En fundering. Borde man inte bara kunna kräva att få ut alla kartor av lantmäteriet baserat på offentlighetsprincipen. Det är ju våra kartor, vi som betalar för dem. Man ber att få ut den kompletta vektoriserad som en fil (kan inte kosta många kr för dem att producera, iom att man bara ska betala för priset att packa din beställning). Sen får bara lite flinka kodare knacka ihop det hela... Ett "project give us our maps that we have already paid for"...
Håller med om att det är löjligt dyrt men är det inte så att lantmäteriet bekostar sin verksamhet genom att sälja kartor och liknande? Lantmäteriet är väl ändå inte skattefinansierat?
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » sön sep 20, 2009 11:42

Finns verkligen behovet för oss cachare att ha denna kartan med fastighetsgränser osv?
Jag har hittills inte haft mer behov av annan karta är Fri Pro som finns idag.
Användarvisningsbild
hasseper
Geocachare

Inlägg av hasseper » sön sep 20, 2009 12:08

Skarek skrev:Det är den förbannade ekonomiska kartinfons fel med största sannolikhet. Lantmäteriet tar massor för den...
Japp, det är troligtvis Lantmäteriverket som tjänar mest på det.

PS
inte ekonomiska kartan utan fastighets kartan :wink:
DS

\h
Bild
BerntI
Geocachare

Inlägg av BerntI » sön sep 20, 2009 15:19

Landstedt skrev:Finns verkligen behovet för oss cachare att ha denna kartan med fastighetsgränser osv?
.
Håller med om detta. Jag tror inte att Garmin har tänkt sig att den nya kartan skall ersätta nuvarande FriPro karta.

För min del tror jag att den viktigaste säljegenskapen för den nya kartan är att fastighetsgränserna ingår. De som i första hand har behov av detta är jägare och kanske skogsägare som vill ha koll på gränserna. Det innebär i så fall att kartan i första hand är tänkt att konkurrera med MapDirects fastighetskarta. Mapdirects karta täcker också ett område på 50 x 50 km, men den kostar 2600 kr. De 2200 kr Garmin tar ligger följaktligen lite under MapDirects pris.
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » sön sep 20, 2009 18:31

BerntI skrev:De som i första hand har behov av detta är jägare och kanske skogsägare som vill ha koll på gränserna.
Visst är det så, jag känner flera jägare som har Garmins hundpejl-gps som har efterlyst fastighetskartan till sina gps:er. De kommer med största sannolikhet att köpa denna karta över sina områden.
När det gäller jakt finns det alltid pengar till nya prylar har jag hört! :lol:
Användarvisningsbild
Skarek
Geocachare

Inlägg av Skarek » sön sep 20, 2009 20:16

Landstedt skrev:Finns verkligen behovet för oss cachare att ha denna kartan med fastighetsgränser osv?
Beror på var man bor. Här i norr bryter de nya vägar. Det finns inte så mycket vägar... Man blir ganska less när man cyklat 1 mil omväg för att sen inse att det finns en ny stor väg som inte FriPro känner till... Skulle vilja ha en lite nyare karta än FriPro
Bild
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem

Inlägg av Eloserik » sön sep 20, 2009 20:54

uetp skrev:
BerntI skrev:De som i första hand har behov av detta är jägare och kanske skogsägare som vill ha koll på gränserna.
Visst är det så, jag känner flera jägare som har Garmins hundpejl-gps som har efterlyst fastighetskartan till sina gps:er. De kommer med största sannolikhet att köpa denna karta över sina områden.
När det gäller jakt finns det alltid pengar till nya prylar har jag hört! :lol:
Men jägare kan ju lätt fixa till rutter runt sina jaktområde det är rätt enkelt, och då kan de ju spara dessa pengar.
Det blir kanske inte meterrätt men man måste ju inte gå på linjen och jaga heller.
Faktiskt är jag lite sugen på att köpa denna karta men vill ju se först vad det är för fin upplösning man betalar för.
Bild
undret
Geocachare

Inlägg av undret » mån sep 21, 2009 8:45

Jag är också himla sugen, och nyfiken på hur detaljerad information kartorna är och vilket mervärde det kan ge i en gps.
Hos mapdirect kan man definiera sin 50x50km ruta när man beställer, men i prime ser områdena ut att redan från början vara uppdelade.

Map direct levererar kartan bundet till sd kort. Då har man ju det problemet att man inte kan ha flera av sina andra kartor i GPS-en samtidigt om man har dem på annat sd kort. :-S
Geko 301
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » mån sep 21, 2009 9:36

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... icle=PRIME
Har oxå lagt upp den nu för 2195kr...
Användarvisningsbild
olandstoken
Geocachare

Inlägg av olandstoken » mån sep 21, 2009 10:50

Odur skrev:PRIME är ju samma karta som här: http://www.map-direct.se/ bara att det är färdigpacketerat.
Nja! Har kollat lite och jämfört av det som finns beskrivet på nätet. MapDirect har ju t.ex fastighetsbeteckningar med och är mer eller mindre fastighetskartan rakt av från Lantmäteriet, medan Prime påminner mer om Friluftskartan i sin struktur, men kanske mer detaljerad. Inga fastighetsbeteckningar t.ex
Jag kör med en typ-fil på FriPro som gör att kartan ser ut i princip likadan som Prime enligt Garmins exempel. Så för att cacha ser jag inget mervärde. Däremot skulle jag vara intresserad av fastighetsgränser/beteckningar för andra intressen jag har.
Bild
Skriv svar