Kompassen i GPS:er

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare
Kompassen i GPS:er

Inlägg av Uppfinnarjocke » ons sep 23, 2009 20:53

Jag undrar lite om det är någon som vet hur kompassen i en kompassförsedd GPS fungerar. Och då menar jag naturligtvis inte den funktion nästan alla GPS:er har, som kan peka ut väderstrecken i förhållande till ens rörelseriktning när man är i rörelse på rak kurs, utan sådana som kan peka ut väderstrecken även när man står stilla och vrider på GPS:en.

Är det en liten elektronisk magnetkompass inbyggd i GPS:en? Eller är det nåt slags gyrohistoria? (Inte så troligt.) Eller bygger den på accelerometrar? Om det är en accelerometerlösning, hur gör den för att hitta norr till att börja med?

Sen undrar jag även om det är samma lösning som sitter i diverse mobiler, typ iPhone.
Användarvisningsbild
lelle1987
Geocachare

Inlägg av lelle1987 » ons sep 23, 2009 21:40

Vill minnas att en kompis etrex vista fick spelet när han bar den i den hand vars handled var försedd med ett armbandsur av stål, vilket ju borde tyda på att magnetism har med det hela att göra. Ganska ovetenskaplig gissning dock, kommer säkert någon med aningen säkrare källor snart. ;)
koen
Geocachare

Inlägg av koen » ons sep 23, 2009 21:57

Jag har också undrat över det ett tag. Om kompassen är magnetisk, borde ju metallerna i själva GPS:en/mobilen (och inte minst batteriet) påverka den ju!

Jag började leta lite, och jag hittade det här (Wikipedia):

http://en.wikipedia.org/wiki/Compass#So ... _compasses

Inte mycket, men något.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » ons sep 23, 2009 22:59

Om det handlar om en magnetkompass så borde det vara väldigt enkelt att testa genom att bara hålla en magnet intill den.

Sen har jag läst nånstans här i forumet att folk har ägnat sig åt att kalibrera kompassen genom att vrida den åt olika håll. Vet inte om jag missförstått nåt, men de som gjort det kanske vill berätta lite mer om hur det går till?
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » ons sep 23, 2009 23:15

Uppfinnarjocke skrev:Om det handlar om en magnetkompass så borde det vara väldigt enkelt att testa genom att bara hålla en magnet intill den.

Sen har jag läst nånstans här i forumet att folk har ägnat sig åt att kalibrera kompassen genom att vrida den åt olika håll. Vet inte om jag missförstått nåt, men de som gjort det kanske vill berätta lite mer om hur det går till?
Det räcker med att du har den i samma ficka som mobiltelefonen för att kompassen skall balla ur.

När det gäller kalibreringen funkar det som så att man håller GPS i handen framför sig och snurrar horisontellet runt 2 varv långsamt(gäller Garmin 60CSX). Den elektroniska kompassen känner av jordens magnetfält och när den är nöjd piper den till. Snurrar man för fort eller ojämnt får man göra om kalibreringen från början.

Själva kalibreringsförfarandet brukar kallas "The Garmin dance" och brukar vara löjligt uppseendeväckande hos förbipasserande mugglare. :oops:
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » ons sep 23, 2009 23:31

Istället för att snurra runt sig själv kan man också välja att snurra bara GPS:en i handen (kalibreringen går till på samma sätt på en Oregon 300). Det ser mindre fånigt ut tycker jag men är väl inte rätt som den stående repliken var i en Lorrysketch.
Bild
frbe
Geocachare

Inlägg av frbe » ons sep 23, 2009 23:58

Står det i instruktionsboken att man ska snurra med hela kroppen så kan man väl inte hitta på egna varianter [-X
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tor sep 24, 2009 0:14

Okej, då handlar det om en helt vanlig magnetkompass i GPS:er alltså. Kalibreringen är väl till för att eliminera de magnetfält som genereras av GPS:en själv, kan man tänka. Om man antar att även man själv, eller saker man bär på sig, genererar magnetfält så borde det ju vara bättre att rotera även sig själv, även om det ser fånigt ut... :)

Sen är nästa fråga om det är samma som sitter i en iPhone. De har ju nåt slags accelerometer som gör att de kan känna av om man lutar telefonen åt olika håll. Jag vet inte om den bara känner av "lodlinjen", och därför är känslig för rörelser, eller om den fungerar ungefär som ett gyro. Funkar den som ett gyro borde den kunna känna av väderstrecken på så sätt, antingen som en klassisk gyrokompass eller genom "död räkning" om den vet sin orientering från början.
Nikon
Geocachare

Inlägg av Nikon » tor sep 24, 2009 8:03

Gyrosar, accelerometrar och död räkning driver iväg ganska så fort.
Det funkar kanske i några sekunder, men sedan behöver man en känd riktning (rörelseriktning) att kompensera mot igen.

Om man inte har ett NASA-gyro på några hundra kilo då vill säga...
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » tor sep 24, 2009 8:10

camdan skrev: Själva kalibreringsförfarandet brukar kallas "The Garmin dance" och brukar vara löjligt uppseendeväckande hos förbipasserande mugglare. :oops:
Ska man nu utöka detta med att slå frivolter och rulla runt på marken när man kalibrerar Oregon 550? :D
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tor sep 24, 2009 8:10

Nja, att ett gyro driver iväg på några sekunder håller jag inte med om. Det sitter ju elektroniska gyron i drösvis med flygplan och nog håller de reda på riktningarna längre än några sekunder, utan att väga hundratals kilo. Så mycket väger väl endast vissa mekaniska spinngyron?

Frågan är om det sitter ett sådant i en iPhone eller om det enbart sitter en accelerometer som känner av vad som är "neråt" så länge den inte accelereras i någon riktning, ungefär som ett lod skulle göra.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor sep 24, 2009 8:39

Landstedt skrev:Ska man nu utöka detta med att slå frivolter och rulla runt på marken när man kalibrerar Oregon 550? :D
Nä, man kan hålla den i handen och lite diskret följa uppmaningarna man får från GPS:en om om att vrida den i de tre axelriktningarna.

Enda problemet med detta är väl att det förstör illusionen av att mugglarna tror att man pillrar med sin mobil när man är ute o cachar.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare

Re: Kompassen i GPS:er

Inlägg av hjontemyra » tor sep 24, 2009 8:59

Uppfinnarjocke skrev:Jag undrar lite om det är någon som vet hur kompassen i en kompassförsedd GPS fungerar. Och då menar jag naturligtvis inte den funktion nästan alla GPS:er har, som kan peka ut väderstrecken i förhållande till ens rörelseriktning när man är i rörelse på rak kurs, utan sådana som kan peka ut väderstrecken även när man står stilla och vrider på GPS:en.

Är det en liten elektronisk magnetkompass inbyggd i GPS:en? Eller är det nåt slags gyrohistoria? (Inte så troligt.) Eller bygger den på accelerometrar? Om det är en accelerometerlösning, hur gör den för att hitta norr till att börja med?

Sen undrar jag även om det är samma lösning som sitter i diverse mobiler, typ iPhone.
Eftersom det är en elektronisk kompass gissar jag att det är en så kallad "Fluxgate kompass". Används på båtar som vill ha kompass kopplat till autopilot och inte vill köpa ett Gyro.
Hämtat från wikipedia:
"Fluxgate-kompass En fluxgatekompass består av två korslagda spolar som känner av jordens magnetfält. Kompassen är alltså egentligen en elektronisk magnetkompass och har samma fel och begränsningar som en vanlig magnetkompass. Vanligen finns dock elektronik inbyggd för att automatiskt kompensera för missvisning och deviation. Genom att koppla en positionssensor till exempel GPS till kompassen kan missvisningen beräknas och kompenseras för. Genom ett antal rundsvängningar kan kompassen, genom att upprätta en egen deviationstabell, automatiskt kompensera efter denna."
Slut citat wikipedia.
Bild
Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tor sep 24, 2009 13:02

Landstedt skrev:
camdan skrev: Själva kalibreringsförfarandet brukar kallas "The Garmin dance" och brukar vara löjligt uppseendeväckande hos förbipasserande mugglare. :oops:
Ska man nu utöka detta med att slå frivolter och rulla runt på marken när man kalibrerar Oregon 550? :D
Ni får gärna visa upp den dansen på nåt kommande event...
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tor sep 24, 2009 13:34

hedberg skrev:
Landstedt skrev:
Ni får gärna visa upp den dansen på nåt kommande event...
Samtidigt som någon filmar och lägger ut den på nätet...
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Skriv svar