Rasterkartor till Garmin Oregon, Colorado och Dakota

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
Team Judo-Rune IF
Geocachare
Rasterkartor till Garmin Oregon, Colorado och Dakota

Inlägg av Team Judo-Rune IF » tor okt 08, 2009 20:30

Se nedan länk:

http://www.gpsfix.net/custom-raster-map ... -colorado/

Så om man exempelvis äger Terrängkartan till Kartex så kan man nu (med en del pyssel och meck) använda denna i sin Oregon/Colorado/Dakota om man uppdaterar till Beta-firmware. :D
Bo & Elisabeth
Geocachare

Inlägg av Bo & Elisabeth » tor okt 08, 2009 22:29

Oj vad enkelt det blev att göra egna kartor !

Allt som behövs är en bild av en karta i jpg samt lite klickande i Google Earth.
Gör det möjligt att t.ex använda historiska kartor och följa vägar/stigar som inte längre finns.

Häftigt !
apersson850
Geocachare

Inlägg av apersson850 » fre okt 09, 2009 3:00

Innebär ju också att vi orienterare kan generera kartfiler från OCAD och få in dem i navigatorn. Himla praktiskt.
Anders
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre okt 09, 2009 8:09

Nu blev man ju plötsligt lite mer sugen på en Oregon...

Kan ju tipsa om denna sida där man genom att använda utskriftsfunktionen kan få hyffsat stora bitmappar som man sedan kan klippa ihop till ännu större: http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Gjorde några sådana en gång i tiden till OziExplorer när jag hade en Windows CE baserad GPS.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
ulan99
Geocachare

Inlägg av ulan99 » fre okt 09, 2009 21:12

Eller om man som jag bor i ett område där man kan få tag på gamla plankartor hos kommunen så kan man mecka in dessa och se vilka gamla (nåja) hus som fanns på ens tomt under tex 1940-talet.

Jag bor i Stockholm och då har Stockholms stadsbyggnadskontor plankartor man kan ladda hem gratis som pdf och sedan konvertera. Byggnadsplanen i sig är kanske inte det intressanta men plankartan är oftast ritad "ovanpå" en karta med gamla vägar, byggnader mm.
Bild
Användarvisningsbild
Team Judo-Rune IF
Geocachare

Inlägg av Team Judo-Rune IF » ons okt 14, 2009 12:50

apersson850 skrev:Innebär ju också att vi orienterare kan generera kartfiler från OCAD och få in dem i navigatorn. Himla praktiskt.
Se denna länk: http://news.worldofo.com/2009/10/11/how ... armin-map/
Acme.Ink
Geocachare

Re: Rasterkartor till Garmin Oregon, Colorado och Dakota

Inlägg av Acme.Ink » ons okt 14, 2009 16:00

Team Judo-Rune IF skrev:Se nedan länk:

http://www.gpsfix.net/custom-raster-map ... -colorado/

Så om man exempelvis äger Terrängkartan till Kartex så kan man nu (med en del pyssel och meck) använda denna i sin Oregon/Colorado/Dakota om man uppdaterar till Beta-firmware. :D
Så här kan det bli: Försöker att lägga in 4 st bilder på vad jag har pysslat med,
två olika stora kartor, ritade med olika verktyg. Den större ligger över den mindre.

Och jag vet att vägarna är lite off, men jag ville bara testa tekniken.

Först max utzoomat
Bild

Sen lite inzoomat
Bild

Pixlarna börjar synas på den stora kartan vid ca 120 m
Bild

På den minsta kartan kan man zooma ner till 20 meter utan problem.
Bild

Nu kan man ju rätta till diverse fel i kartorna med den här metoden. Jag har alltid retat mig på att det saknas en vägstump hemmavid (routingen kommer ju naturligtvis inte att bli bättre).

Och de fel jag har hittat har jag rapporterat pliktskyldigast.
Man kan inte ha jpg.filer med åäö i namnet. Har inte kollat om det även gäller för kmz-filerna.
Senast redigerad av 1 Acme.Ink, redigerad totalt 0 gånger.
If it works, don't fix it...
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » ons okt 14, 2009 17:15

Detta är ju rätt kul :)

Lade (utan alltför noggrann justering) in en historisk karta i närområdet. Både den och City Navigator var aktiverade när jag sparade bilderna.

Bild

Bild
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
undret
Geocachare

Inlägg av undret » tor okt 22, 2009 10:04

Historiska kartor är riktigt roligt. :) För 4-5 år sen hade jag kartex installerat, och lyckades få lite av lantmäteriets historiska kartor. Efter att jag var ute med med GPS och sen ladda ur spåren, kunde jag se hur jag rört mig i det historiska landskapet. :)

Förresten hade lm förra veckan ett pressmeddelande om att de tillgängliggör historiska kartor så att alla kan köpa. Priserna verkar vara rimliga. Dock är jag lite besviken på utbudet runt där jag bor efter en inledande titt.
Geko 301
undret
Geocachare

Inlägg av undret » tis nov 03, 2009 10:47

Är det någon mer som testar att lägga in egna kartor i jpg format på sin GPS?
http://garmin.blogs.com/softwareupdates/trail-tech/

Jag har testat det med lantmäteriets häradsekonomiska karta som nyligen släppt på webben i djvu-formatet. Den är bara på 98dpi. Trots den låga upplösningen lyckas Oregonen återge kartbilden med en kvalitet långt över förväntan trots över-zoomade bilder. Det går helt klart att navigera i de gamla kartorna bara man lyckas geo-referera bilden någorlunda exakt (mycket pillrigt i Google Earth!). Och om jag enable-ar den gamla kartbilden och city navigator ser jag hur nya vägar lägger sig i den gamla ritningen.
Häftigt att nu kunna försöka hitta fram gamla byggnader, vägar osv i det nya landskapet. I staden är det dessvärre svårt, då det gamla ersatts med nytt.

I början hade jag dåliga erfarenheter, men det berodde på att jag hade för stora jpg-bilder i pixlar räknat. När jag högg upp bilden med ImageMagick i rutor om 1k x 1k pixlar, så blev prestandan fin. Dock tar det lite tid för Oregonen att rita kartan när man zoomar och rör sig, speciellt om den ska rendera flera jpg samtidigt (uppåt fem sekunders refresh).

Detta är en underbar funktionalitet, och vi får hoppas på lite förbättringar (kunna enable-a enskilda Custom Maps) inför nästa release.

Intresserad av erfarenhetsutbyte. :)
Geko 301
walle.puh
Geocachare

Inlägg av walle.puh » tis nov 03, 2009 15:37

Som gammal orienterare gör jag en hel del försök med orienteringskartor just nu. Vi får se vad det bär med sig. En serie eller något dyl. Skulle vi inte kunna dela med oss av resultaten?
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » ons nov 04, 2009 13:25

Lite småkul :D
Bild
undret
Geocachare

Inlägg av undret » ons nov 04, 2009 14:54

walle.puh skrev:Som gammal orienterare gör jag en hel del försök med orienteringskartor just nu. Vi får se vad det bär med sig. En serie eller något dyl. Skulle vi inte kunna dela med oss av resultaten?
Mer än gärna. :) Det är detaljerade kartor, och historiska, jag gillar mest. Hur får man fatt på orienteringskartor? Finns de tillgängliga digitalt i allmänhet?

Jag har hittat:
http://www.obasen.nu/kartbanken/
men det måste finnas mycket mer därute än så...
Geko 301
undret
Geocachare

Inlägg av undret » tor nov 05, 2009 9:23

Drejan skrev:Lite småkul :D
Flygfoto från hitta.se? :-)
Geko 301
undret
Geocachare

Häradsekonomiska kartan

Inlägg av undret » lör nov 07, 2009 10:49

Jag har försökt lägga in Häradsekonomiska kartan över Helsingborg över staden. Och kan säga följande att det inte är möjligt att få den att passa in överallt. Om jag har den fixerad i kanter, så ser man tydligt avvikelser i mitten typ.
Min rekommendation är här för den som vill prova, är att hugga upp kartbilden i rutor om 1024x1024 pixlar, och sen passa in dem var för sig i första hand gentemot google earth flygbild, och i andra hand gentemot varandra, dvs så rutorna angränsar till varandra.
Försöker man peta och ha sig för att få en perfekt match så blir man aldrig klar... :-S

Det är kanske inte så överraskande då kartan är snudd på 100 år och knappast varit avsedd för positionsbestämning med nån sån noggrannhet. Vidare är det en inscannad karta. Det kan finnas många felkällor på vägen.

Överhuvudtaget så funkar det bra om man inte har för stora krav på sin inpassning.

Jag försökte också med en modernare inscannad karta över Kullaberg som är baserad på flygbilder och där är passningen klockren.
Geko 301
Skriv svar