Noggrannhet Oregon 550/550T jämfört med Vista HCx?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Noggrannhet Oregon 550/550T jämfört med Vista HCx?

Inlägg av iller » sön dec 20, 2009 0:50

Har idag en Garmin eTrex Vista HCx som har väldigt bra noggrannhet och som oftast tar mig inom ett par meter till cachen och som fungerar bra även när det är höga byggnader i närheten. Endast vid ett fåtal tillfällen har den ballat ur och börjat visa ordentligt fel. Har Oregon 550/550T lika bra noggrannhet som Vista HCx? Funderar på att uppgradera och med tanke på hur mycket pengar det handlar om vill jag inte gärna byta ner mig i noggrannhet.

iller
Landstedt
Geocachare

Re: Noggrannhet Oregon 550/550T jämfört med Vista HCx?

Inlägg av Landstedt » sön dec 20, 2009 8:43

iller skrev:Har idag en Garmin eTrex Vista HCx som har väldigt bra noggrannhet och som oftast tar mig inom ett par meter till cachen och som fungerar bra även när det är höga byggnader i närheten. Endast vid ett fåtal tillfällen har den ballat ur och börjat visa ordentligt fel. Har Oregon 550/550T lika bra noggrannhet som Vista HCx? Funderar på att uppgradera och med tanke på hur mycket pengar det handlar om vill jag inte gärna byta ner mig i noggrannhet.

iller

Eftersom noggrannheten hänger lika mycket på den som lägger ut cachen så tror jag inte du blir besviken på Oregon. Jag upplever Oregon som mycket pålitlig. Vid tillfällen då den "visat fel" har det varit dåliga koordinater.
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » sön dec 20, 2009 8:54

iller skrev:Har idag en Garmin eTrex Vista HCx som har väldigt bra noggrannhet och som oftast tar mig inom ett par meter till cachen och som fungerar bra även när det är höga byggnader i närheten. Endast vid ett fåtal tillfällen har den ballat ur och börjat visa ordentligt fel. Har Oregon 550/550T lika bra noggrannhet som Vista HCx? Funderar på att uppgradera och med tanke på hur mycket pengar det handlar om vill jag inte gärna byta ner mig i noggrannhet.

iller
Jag gjorde precis den uppgradering du funderar på (eTrex > Oregon) för några månader sedan och har inte ångrat mig en sekund. Cachingen är helt enkelt i en annan dimension när man kör helt papperslöst och det är enkelt att lägga in de filer med många cacher man får från Groundspeak (GPX-filer som man laddar ner i Pocket Queries). Slå till!
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » sön dec 20, 2009 11:19

Jag bytte från en Legend HCx (samma GPS-hårdvara som i Vista enligt vad jag vet) till en Oregon 550. Jag är nog inte riktigt överens med tidigare inlägg. Jag tycker att min Oregon är lite sämre vad beträffar noggrannheten. Speciellt i lite svårare miljöer som vid höga byggnader eller i hög skog.

Men fråga är vilken betydelse det egentligen har. Missar jag någon cache för att min GPS inte nollar lika konsekvent? Nej, jag tror inte det. Jag kanske får gå ett par svängar extra för att se vart den vill, men sedan är det ju ändå rutinen med letandet som avgör det hela.

Jag skulle aldrig vilja byta tillbaka. Främst därför att det är så oerhört enkelt att cacha med en Oregon. Pang in med GPX-filen i GPS:en och sen är jag klar att ge mig ut. Med min gamla GPS var det ett väldigt trixande med GSAK, Mapsource, utskrifter och annat innan jag var klar.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
msen
Geocachare

Inlägg av msen » sön dec 20, 2009 12:29

Jag vet inte hur en Vista är i noggrannhet men du kommer inte bli missnöjd med en Oregon 550T, jag tror knappt du kan få en mer exakt noggrannhet i dagsläget.
BildBild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » sön dec 20, 2009 12:51

Tack för svaren. Det får nog bli en 550T när det finns tillräckligt med pengar i plånboken. Tänker dock vänta åtminstone tills Fri Pro V2 kommer ut och då kanske man får lite rabatt om man köper dem ihop också.

Just det där med att göra det smidigare är väl främsta skälet till att jag vill uppgradera. Visserligen kan jag få "i stort sett papperslöst" idag genom att ladda ner PQ:s, köra dem genom script i GSAK och ladda min Vista HCx och min Nüvi 500 med en massa POI:s och som komplement använda mobiltelefonen för att ladda ner nya cacher. Men det är inte speciellt smidigt. Det är ju mycket smidigare att bara ladda ner en PQ, dunka in den i GPS:en och dra ut.

iller
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » sön dec 20, 2009 14:29

The Strat skrev:Jag bytte från en Legend HCx (samma GPS-hårdvara som i Vista enligt vad jag vet) till en Oregon 550. Jag är nog inte riktigt överens med tidigare inlägg. Jag tycker att min Oregon är lite sämre vad beträffar noggrannheten. Speciellt i lite svårare miljöer som vid höga byggnader eller i hög skog.
Oregon har samma GPS chipset som Nüvi 2x5 och Dakota, men inte samma som Legend/Vista HCx.

Oregon/Dakota använder ST Micro Cartesio medans HCx använder Mediatek MTK3318.

Källa: http://www.gpspassion.com/fr/articles.asp?id=259
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare

Inlägg av Olssonivallda » mån dec 21, 2009 0:16

iller skrev:Tack för svaren. Det får nog bli en 550T när det finns tillräckligt med pengar i plånboken.
Funderat över Dakota? Tog steget från Vista Cx till Dakota 20 för några veckor sedan. Mycket vänliga priser på handtec.co.uk.
Bild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » mån dec 21, 2009 23:16

Olssonivallda skrev:
iller skrev:Tack för svaren. Det får nog bli en 550T när det finns tillräckligt med pengar i plånboken.
Funderat över Dakota? Tog steget från Vista Cx till Dakota 20 för några veckor sedan. Mycket vänliga priser på handtec.co.uk.
Jo jag har funderat på den, men jag tror att jag inte skall snåla denna gången som jag gjorde förra gången jag köpte GPS. I och för sig har Dakotan smidigare format men jag vill gärna ha så stor display som möjligt också.
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » tis dec 22, 2009 10:03

Jag har haft Oregon 550t ett par månader nu och jag upplever känsligheten aningen sämre än på min gamla (2 år) GPS Map 60CSx (Sirfstar) men så liten skillnad att det i praktiken inte spelar någon roll.
Köper du en 550t så lär du inte ångra dig!
Var bara noga med att kalibrera kompassen efter varje batteribyte.
Lycka till!
Bild
Skriv svar