Bilder för cacher i Garmin Oregon (det fungerar ju!)

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare
Re: Bilder för cacher i Garmin Oregon (det fungerar ju!)

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 12:00

Falkz skrev:najs nu fungerar det hos mig oxå ställde om macrot från 13xx till 2xx

hur gör man om man vill ha med fler bilder
ändrade att den skulle ta med alla och load first image to cache page,
hur visar man dom andra bilderna?
Jag laddar bara bilder med spoiler i filnamnet (som du ser på mina screenshots) men finns det fler än en spoilerbild så dyker de upp som egna POI:s. Varje extra bild får en egen POI och det sköts automatiskt vad jag vet. Det är inte många cachar som har mer än en spoilerbild men de som haft det har haft flera POIs och jag tror inte jag gjort någon speciellt för att det skulle bli så.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 12:30

En liten summering över vad vi kommit fram till:

Oregon 550: Fungerar med spoiler bilder, osäkert om det fungerar med senaste versionen av makrot.
Oregon 300: Fungerar med spoiler bilder med senaste versionen av makrot. (Sannolikt gäller detta även 200 och 400 modellerna)
Colorado: Ej testat
Dakota: Ej testat
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » tis jan 05, 2010 12:54

kallt_kaffe skrev:En liten summering över vad vi kommit fram till:

Oregon 550: Fungerar med spoiler bilder, osäkert om det fungerar med senaste versionen av makrot.
Oregon 300: Fungerar med spoiler bilder med senaste versionen av makrot. (Sannolikt gäller detta även 200 och 400 modellerna)
Har läst igenom tråden lite snabbt. Har jag förstått det rätt att varje bild kommer som en separat POI i GPS'en och att det fortfarande inte går att få in dem i beskrivningen på själva cachen i GPS'en? Det är detta jag verkligen saknar i min O550, den enda anledningen egentligen till att jag fortfarande exporterar cachebeskrivningarna till min mobil också, så jag kan få beskrivningar med bilder och allt. Har stött på en del cachar, multis bl. a, där man inte kunnat hitta finalen om man inte haft med beskrivningen i mobilen, eftersom uträkningen till koordinaten legat som en bild.
Bild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » tis jan 05, 2010 12:57

The Strat skrev:
stejor skrev:Hämtar inte spoilersync programmet bara bilder som ligger direkt på cachebeskrivning samt att dom måste heta något med spoiler.
Jo, bilden ska ligga i cachebeskrivningen men man kan själv ställa in om man vill ha spoilers under förutsättning att det går att filtrera ut önskade ord/tecken i filnamnet.
]
Tror ni har lite fel här. När jag kör SpoilerSync får jag hem alla bilder som ligger direkt i cachebeskrivningen plus de bilder som det finns en särskild länk till alldeles ovanför loggarna vilka är de bilder som cacheägaren har laddat upp. Däremot tar inte Spoilersync med samtliga bilder i "Gallery Images", dvs den struntar i bilder som andra användare laddat upp.

I GPX-filen finns bara länkarna med till bilderna som ligger direkt i cachebeskrivningen, dvs länkar cacheägaren själv lagt in html-koden för beskrivningen. Om jag förstått det rätt är det endast dessa bilder som man kan ladda hem med script/makron utan att i förlängningen riskera att få sitt konto på http://www.geocaching.com avstängt.

För att kunna hitta de extra bilderna som inte finns med i html-koden laddar SpoilerSync hem hela webbsidan för cachen och letar efter bildlänkar. Det är detta som Groundspeak inte tillåter att man gör.

Exempel
Min cache Kåkstaden har två bilder. Den ena har inte jag själv laddat upp utan det har connyivar gjort. Den kommer dock med i GPX-filen eftersom jag har lagt in en länk till den i min html-kod. Den andra bilden visar innehållet i burken och den har jag själv lagt upp och den har en länk alldeles ovanför loggarna. Den kommer dock inte med i GPX-filen, men SpoilerSync kan få hem dem genom att ladda hem och analysera cachens webbsida.

Spoilerbilder saknar oftast länk i html-koden som cacheägaren skrivit utan finns oftast endast med som en bildlänk ovanför loggarna. Dessa bilder är alltså svåra att få hem med ett script/makro utan att bryta mot reglerna. Om jag förstått det rätt lovade Groundspeak redan 2006 att man skulle lägga till stöd för bildlänkar i GPX-filer men det verkar som att de struntat i detta.

iller
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » tis jan 05, 2010 13:03

StormHill skrev:
kallt_kaffe skrev:En liten summering över vad vi kommit fram till:

Har läst igenom tråden lite snabbt. Har jag förstått det rätt att varje bild kommer som en separat POI i GPS'en och att det fortfarande inte går att få in dem i beskrivningen på själva cachen i GPS'en? Det är detta jag verkligen saknar i min O550, den enda anledningen egentligen till att jag fortfarande exporterar cachebeskrivningarna till min mobil också, så jag kan få beskrivningar med bilder och allt. Har stött på en del cachar, multis bl. a, där man inte kunnat hitta finalen om man inte haft med beskrivningen i mobilen, eftersom uträkningen till koordinaten legat som en bild.
Delvis rätt. Det går att ställa in makrot så att en av bilderna hamnar i beskrivningen. Åtminstone på min Nuvi 500 går det, har inte provat på Oregon 550T ännu. Men jag har för mig att vilken bild som kommer med i beskrivningen och vilka som läggs upp som separata POI är slumpmässigt.
Att de hamnar som separata POI är dock inte så dumt som det låter. Dessa POI har koordinater och när man klickar på en cache på kartan får man en lista av waypoints/POI:s och då kan man klicka på en bild-POI och få upp den direkt.

Jag tror att det bör gå att göra ett makro som lägger in bilder på rätt ställe i texten i cachebeskrivningen. Åtminstone för vanliga waypoints verkar det gå, för det kommer med tre waypoints till Garmins kontor i min Oregon 550T och de har bilder till kontoren i waypointbeskrivningen.

iller
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » tis jan 05, 2010 13:12

kallt_kaffe skrev:På min Nüvi 255 (med senaste FW) fungerar det fortfarande med spoilerbilder efter uppgradering av makron.

Advanced Nuvi Macro (GPX_by_Cache_Type.gsk) 7.16.0
Spoilersync macro (SpoilerSyncTxfr.gsk) 2.12

Jag har skapat två POI:s som ligger i denna ZIP-fil: http://kallt_kaffe.milliways.st/poitest.zip

Det ena är kört med makrot inställt för Nüvi 2xx och den andra inställt för Oregon. Båda är exakt lika stora och innehåller en tradionellcache med spoiler bild. Båda filerna visar spoilerbilden på min Nüvi 255.

Om någon kan verifiera att ingen av dessa filer visar spoiler bild på en Oregon 550 (med senaste firmware) och, om möjligt, kan generera en POI, helst på samma cache, med en äldre version av makrot som bevisligen fungerar så skulle vi kunna ge jjreds lite konkreta exempel att jobba med.

Skulle någon av filerna däremot faktiskt fungera så är det ju ännu bättre.
Problemet jag hade med version 7.16.0 var att GPX-filerna som genererades saknade bildlänkar. Det var alltså fel redan i detta steg. När jag körde POI Loader för att generera POI-filen hade programmet inga länkar att jobba med och följaktligen blev POI-filen utan bilder. Jag skall försöka ta mig tid att titta på detta igen lite senare, prova nya versioner och så.

Det kan vara något annat fel jag åkt på också. Tycker att jag har rätt mycket problem med makrona. Blir det det minsta lilla avbrott vid nedladdningen av bilderna blir det något fel i listan över bilder och sen är det hopplöst att få med alla bilder. Tror det har att göra med omdöpningen av bilder som makrona gör och som inte är helt stabil. Hade varit mycket bättre om makrot inte hade behövs döpa om bilderna.

iller
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » tis jan 05, 2010 14:17

Kan konstatera efter att fått kallt_kaffes fil (igen) att lösningen ligger i nån programuppdatering till GPS:en. Jag minns inte exakt vid vilken version jag testade sist (finns i den jättelånga tråden om O300 och jag är för lat idag) men idag funkar den fil som förr inte funkade.
Bild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » tis jan 05, 2010 15:37

MildasVänner skrev:Kan konstatera efter att fått kallt_kaffes fil (igen) att lösningen ligger i nån programuppdatering till GPS:en. Jag minns inte exakt vid vilken version jag testade sist (finns i den jättelånga tråden om O300 och jag är för lat idag) men idag funkar den fil som förr inte funkade.
Kanske att det var 3.12?

Software 3.12 (beta)
GPS Firmware changes to 3.70.
  • Improved GPS performance
    Expanded support for custom POIs
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare

Inlägg av Olssonivallda » mån feb 01, 2010 22:18

Iller hjälpte mig med en POI-fil, så att jag kunde testa på min Dakota. Resultat: Funkar bra!
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor feb 04, 2010 11:02

Genom att följa steg-för-steg-guiden (tack Iller) i tråden http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 9&start=30 och bilderna i denna tråd (tack kallt_kaffe) säger nu Garmins POI-loader att jag fått in drygt 1600 POI's i min O550. Jag har aldrig haft egna POI i min GPS tidigare så jag vet inte hur man gör för att titta på dem. Har jag förstått det rätt om jag tror att jag ska kunna se dessa waypoints på kartan vid de koordinater som cachen har? Jag ser nämligen inga andra markeringar än de vanliga symbolerna för geocacher.

Enligt ovanstående inställningar ska dessa POI ska få namn efter cacherna (smartname). Om jag går in i menyn Vart? och väljer Waypoints så hittar jag inget när jag söker efter ett sådant namn. Hur gör man egentligen på en O550 för att hitta igen dessa POI?

Det vore guld om en ännu mer detaljerad beskrivning kunde läggas in i den wikitråd som beskrivs i http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... =18&t=8597
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » tor feb 04, 2010 22:17

The Strat skrev:Genom att följa steg-för-steg-guiden (tack Iller) i tråden http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 9&start=30 och bilderna i denna tråd (tack kallt_kaffe) säger nu Garmins POI-loader att jag fått in drygt 1600 POI's i min O550. Jag har aldrig haft egna POI i min GPS tidigare så jag vet inte hur man gör för att titta på dem. Har jag förstått det rätt om jag tror att jag ska kunna se dessa waypoints på kartan vid de koordinater som cachen har? Jag ser nämligen inga andra markeringar än de vanliga symbolerna för geocacher.

Enligt ovanstående inställningar ska dessa POI ska få namn efter cacherna (smartname). Om jag går in i menyn Vart? och väljer Waypoints så hittar jag inget när jag söker efter ett sådant namn. Hur gör man egentligen på en O550 för att hitta igen dessa POI?

Det vore guld om en ännu mer detaljerad beskrivning kunde läggas in i den wikitråd som beskrivs i http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... =18&t=8597
POI:s hittar jag i min Oregon 550t under-Vart?-Extras :!:
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » fre feb 05, 2010 15:30

Monway skrev:POI:s hittar jag i min Oregon 550t under-Vart?-Extras :!:
Hittade alternativet Extrafunktioner. Därunder ligger några databaser varav en heter default (detsamma som min GSAK-databas). Om jag går in där så finns det massor av POI's men ingen av dem visar någon bild.

Var i beskrivningarna ovan är det jag kan ha gjort fel i?
Bild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » lör feb 06, 2010 0:56

Svårt att säga vad som är fel så här på distans.

Det första du kan kolla är om det finns bildlänkar i GPX-filerna som genereras av GSAK-scripten och att dessa bilder existerar. Sök efter texten "This is an image for Cache" i en av GPX-filerna, t.ex. traditional.gpx. I anslutning till denna text skall det finnas en länk till en JPG-bild.

Har du senaste firmware-version?

Har du provat med en färdig POI-fil med bilder för att se om den fungerar? Om du inte har någon sådan fil kan du PM:a mig din mailadress så skall jag skicka en sån fil.

iller
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » mån feb 08, 2010 9:58

Tack iller för att du hjälper till. Jag skulle väldigt gärna vilja få detta att fungera.
iller skrev:Det första du kan kolla är om det finns bildlänkar i GPX-filerna som genereras av GSAK-scripten och att dessa bilder existerar. Sök efter texten "This is an image for Cache" i en av GPX-filerna, t.ex. traditional.gpx. I anslutning till denna text skall det finnas en länk till en JPG-bild.
Så långt verkar det fungera som det ska. Texten finns, länken stämmer och bilden finns.
iller skrev:Har du senaste firmware-version?
Enligt Inställningar ->Om har jag Software version 3.00 och GPS-programversion: 3.70
iller skrev:Har du provat med en färdig POI-fil med bilder för att se om den fungerar? Om du inte har någon sådan fil kan du PM:a mig din mailadress så skall jag skicka en sån fil.
kallt_kaffe hade en länk till en POI-fil som jag laddat hem, oregon_poi.gpi. Jag lade in den filen helt ensam i en mapp och försökte få POI-loader att ladda in den men får då bara felmeddelandet "Det finns inga datafiler i den här katalogen. Ange en katalog som innehåller minst en fil med tillägget .csv eller .gpx". Ska det verkligen fungera med enbart en POI-fil?
Bild
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » mån feb 08, 2010 10:04

The Strat skrev:kallt_kaffe hade en länk till en POI-fil som jag laddat hem, oregon_poi.gpi. Jag lade in den filen helt ensam i en mapp och försökte få POI-loader att ladda in den men får då bara felmeddelandet "Det finns inga datafiler i den här katalogen. Ange en katalog som innehåller minst en fil med tillägget .csv eller .gpx". Ska det verkligen fungera med enbart en POI-fil?
poi-filen är redan klar, dvs skapad av poi loader tidigare. Kopiera bara in den i mappen POI på GPS:en så är det klart.

iller
Skriv svar