Bilder för cacher i Garmin Oregon (det fungerar ju!)

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Bilder för cacher i Garmin Oregon (det fungerar ju!)

Inlägg av iller » tis jan 05, 2010 0:47

Jag vet inte om det har kommit någon uppdatering nyligen som gjort att detta börjat fungera, men på min nya Oregon 550T (med senaste firmware 2.81 beta) fungerar det att ha med bilder till geocacher som lagrats som POI. Det fungerar på precis samma sätt som på min Nüvi 500. Vet att folk som provat detta tidigare inte fått det att fungera så jag blev väldigt positivt överraskad av att det faktiskt fungerade. :D

Jag använder följande makron i GSAK för att göra detta:
Advanced Garmin POI Macro (GPX_by_Cache_Type.gsk) v 7.13.1 (ej senaste versionen)
SpoilerSync-makro (SpoilerSyncTxfr.gsk)
Makrona kan laddas ner här:
http://sites.google.com/site/jjreds012/download
Programmet SpoilerSync behövs för att ladda ner bilderna. Finns här

Jag provade att uppdatera makrot till version 7.16.0 för ett tag sedan men då kom inte bilderna med i min Nüvi 500 så jag backade tillbaks till gamla versionen. Kanske detta som gör att folk inte fått det att fungera i Oregon? Det verkar inte gå att ladda ner den gamla versionen av makrot från hemsidan så jag kan lägga upp den någonstans senare (eller PM:a mig så mailar jag den).

Några exempel:

Bild
Listan med närmaste POI. Observera att varje bild har en egen POI och att även bild-POI har koordinater knytna till sig vilket gör att man hittar dem när man söker efter en cache.

Bild
Huvudsidan för en geocache. Kanske inte lika snygg som sidan för cacher i GPX-format men helt ok. Hint och loggar finns längre ner. Observera att jag aktivt har valt bort att ha bild med på huvudsidan för att undvika att se spoilerbilder av misstag

Bild
Bild 1 till cachen

Bild
Bild 2 till cachen

Jag tror att jag kommer att ladda en stor uppsättning cacher som POI med bilder och allt och använda GPX-filer när jag vill ha helt fräsch information. På så sätt slipper jag konflikter mellan ny och gammal cacheinfo i olika GPX-filer också.

Och till sist: SpoilerSync hämtar bilder från geocaching.com på ett sätt som troligen inte är tillåtet enligt användarvillkoren. Det finns risk att ert konto blir spärrat om om ni laddar hem mycket bilder, särskilt utan att sätta en väntetid mellan hämtningar i SpoilerSync. [-X

Man får endast hämta bilder som det finns länkar till i GPX-filerna, och det är endast länkar som ingår i cachebeskrivningen som kommer med i GPX-filerna, inte eventuella spoilerbilder. Dock bör bilder som t.ex. behövs för att kunna lösa en mystery komma med eftersom de i stort sett alltid ingår i cachebeskrivningen.

iller
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Re: Bilder för cacher i Garmin Oregon (det fungerar ju!)

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 9:18

För det första... Mycket goda nyheter...

För det andra. Rapportera dina resultat med den senaste versionen i makrots supportforum så att jjred kan fixa den/de buggar som gjort att det slutat fungera i senaste versionen. Supporttråden finns här: http://gsak.net/board/index.php?showtopic=12382
EDIT: Såg precis att du redan gjort ovanstående.

Någon som testat om detta även fungerar med Oregon x00 än? Colorado? Dakota?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » tis jan 05, 2010 9:42

Jag kan testa på en Oregon 300 om ni vill. Det snabbaste vore om jag fick en färdig POI fil, då slipper jag sätta mig in i dom där scripten igen. Tyckte det var rätt många steg...

Om någon skickar mig en fil till larlun at home.se så kan jag kolla direkt.
Bild
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 9:46

MildasVänner skrev:Jag kan testa på en Oregon 300 om ni vill. Det snabbaste vore om jag fick en färdig POI fil, då slipper jag sätta mig in i dom där scripten igen. Tyckte det var rätt många steg...

Om någon skickar mig en fil till larlun at home.se så kan jag kolla direkt.
Om du är lika dålig som jag på att städa din mailbox så har du kanske någon gammal fil kvar som du fått av mig för länge sedan. Om det är en Firmware uppgradering som gjort skillnaden så kanske den gamla POI filen fungerar nu.

Jag har dock precis uppgraderat till senaste versionen av makrot för att testa om spoilersynproblemet som drabbat Illler även drabbat min Nüvi så jag kan inte skapa någon ny fil åt dig såvida jag inte nedgraderar igen först.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare

Inlägg av stejor » tis jan 05, 2010 10:04

Om jag har förstått det hela rätt efter bland annat en egen fråga på GSAK forumet så har Oregon 550 stöd för bilder. Tyvärr enligt de svar jag fått så har inte Oregon 300 stöd för detta (snyft snyft en sådan skaffade jag).
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare

Inlägg av stejor » tis jan 05, 2010 10:06

iller skrev: Och till sist: SpoilerSync hämtar bilder från geocaching.com på ett sätt som troligen inte är tillåtet enligt användarvillkoren. Det finns risk att ert konto blir spärrat om om ni laddar hem mycket bilder, särskilt utan att sätta en väntetid mellan hämtningar i SpoilerSync. [-X

Man får endast hämta bilder som det finns länkar till i GPX-filerna, och det är endast länkar som ingår i cachebeskrivningen som kommer med i GPX-filerna, inte eventuella spoilerbilder. Dock bör bilder som t.ex. behövs för att kunna lösa en mystery komma med eftersom de i stort sett alltid ingår i cachebeskrivningen.
iller
Hämtar inte spoilersync programmet bara bilder som ligger direkt på cachebeskrivning samt att dom måste heta något med spoiler.
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 10:23

På min Nüvi 255 (med senaste FW) fungerar det fortfarande med spoilerbilder efter uppgradering av makron.

Advanced Nuvi Macro (GPX_by_Cache_Type.gsk) 7.16.0
Spoilersync macro (SpoilerSyncTxfr.gsk) 2.12

Jag har skapat två POI:s som ligger i denna ZIP-fil: http://kallt_kaffe.milliways.st/poitest.zip

Det ena är kört med makrot inställt för Nüvi 2xx och den andra inställt för Oregon. Båda är exakt lika stora och innehåller en tradionellcache med spoiler bild. Båda filerna visar spoilerbilden på min Nüvi 255.

Om någon kan verifiera att ingen av dessa filer visar spoiler bild på en Oregon 550 (med senaste firmware) och, om möjligt, kan generera en POI, helst på samma cache, med en äldre version av makrot som bevisligen fungerar så skulle vi kunna ge jjreds lite konkreta exempel att jobba med.

Skulle någon av filerna däremot faktiskt fungera så är det ju ännu bättre.
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » tis jan 05, 2010 10:46

får inte till det med bilder på min bil gps heller någon som har en tidigare version av scriptet så man kan testa!?
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 10:50

Falkz skrev:får inte till det med bilder på min bil gps heller någon som har en tidigare version av scriptet så man kan testa!?
Testa mina två filer först. Om de fungerar på din bil-GPS? (vilken modell har du?) så är det något annat som är fel än versionen på makrot eftersom mina filer är skapade med den senaste versionen av båda makrona.
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » tis jan 05, 2010 10:57

Coolt där har jag bilder och loggar är oxå med (har bara fungerat ibland innan!)
Har en nuvi 1350T
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tis jan 05, 2010 11:28

stejor skrev:Hämtar inte spoilersync programmet bara bilder som ligger direkt på cachebeskrivning samt att dom måste heta något med spoiler.
Jo, bilden ska ligga i cachebeskrivningen men man kan själv ställa in om man vill ha spoilers under förutsättning att det går att filtrera ut önskade ord/tecken i filnamnet.

Bild
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 11:29

Falkz skrev:Coolt där har jag bilder och loggar är oxå med (har bara fungerat ibland innan!)
Har en nuvi 1350T
Som sagt... filerna är skapade med de senaste versionerna av Advanced Nuvi Macro och Spoilersync makrot.

Detta är de inställningar jag kör med:
[img]http://kallt_kaffe.milliways.st/pics/makro1.jpg[/img]
[img]http://kallt_kaffe.milliways.st/pics/makro2.jpg[/img]
[img]http://kallt_kaffe.milliways.st/pics/makro3.jpg[/img]

POI Loader version:
[img]http://kallt_kaffe.milliways.st/pics/poiloader_exe.jpg[/img]
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » tis jan 05, 2010 11:39

kallt_kaffe skrev:
Om du är lika dålig som jag på att städa din mailbox så har du kanske någon gammal fil kvar som du fått av mig för länge sedan. Om det är en Firmware uppgradering som gjort skillnaden så kanske den gamla POI filen fungerar nu.

Jag har dock precis uppgraderat till senaste versionen av makrot för att testa om spoilersynproblemet som drabbat Illler även drabbat min Nüvi så jag kan inte skapa någon ny fil åt dig såvida jag inte nedgraderar igen först.
Jo det är jag nog, finns säkert där. Men jag testade oregon-filen i din ZIP och den funkade!!!!

Antagligen är det nån mjukvaruppdatering som gjort det. Jag kör nu Beta 3.42 till min Oregon och tametusan om det inte finns en bild i POI:n nu! Strålande nyheter, men nu är man väl tvungen att sätta sig in i de där scripten trots allt.
Bild
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tis jan 05, 2010 11:47

MildasVänner skrev:Jo det är jag nog, finns säkert där. Men jag testade oregon-filen i din ZIP och den funkade!!!!

Antagligen är det nån mjukvaruppdatering som gjort det. Jag kör nu Beta 3.42 till min Oregon och tametusan om det inte finns en bild i POI:n nu! Strålande nyheter, men nu är man väl tvungen att sätta sig in i de där scripten trots allt.
Det kan också vara något i makrot. Som jag förstått det så fungerade inte makrot med Nüvi 1xxx modellerna tidigare men det har han lyckats fixa så kanske de förändringen också gjorde att det började fungera även med Oregon.

Jag är som sagt dålig på att rensa min inbox men tydligen även mina skickad mail så jag hittade det gamla mailet och har skickat det till dig igen. Där finns en gammal POI-fil som inte fungerade för dig tidigare. Om du vill kan du ju testa den så vet vi om det är makrot eller ny firmware som har löst problemet.

För övrigt så är den gamla filen skapad med version 7.3.3 av makrot.
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » tis jan 05, 2010 11:54

najs nu fungerar det hos mig oxå ställde om macrot från 13xx till 2xx

hur gör man om man vill ha med fler bilder
ändrade att den skulle ta med alla och load first image to cache page,
hur visar man dom andra bilderna?
Skriv svar