Måste-Macron i GSAK

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Måste-Macron i GSAK

Inlägg av hjontemyra » mån sep 05, 2011 18:15

Jag undrar vilka Macron som ni anser vara dom bästa/viktigaste/oumbärliga i GSAK.
Skriv gärna en kort motivering.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Re: Måste-Macron i GSAK

Inlägg av team@ » mån sep 05, 2011 18:33

Efter att GC.com fixat sin egen statistiksida är det nästan inga makron som är nödvändiga längre.

Jag använder dock BagdeGen och FindstatGen för att generera egen statistik och alla fina badgar, minst någon gång per vecka

Ibland använder jag MyCacheEye för att plotta ut valda burkar på en gemensam karta för att få en bra översikt.

Sedan blir det diverse specifika makron för att se om man uppfyller några speciella challenges.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön sep 11, 2011 10:54

Jag svar med en bild :) OBS gäller GSAK8
De mest använda av dessa är, GarminExport, Google_map_V3, BadgeGen, FindStatGen, Matrixfinder, Findable&CorrectedCaches, resten används då och då.

Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare

Inlägg av hjontemyra » sön sep 11, 2011 11:44

rogge88 skrev:Jag svar med en bild :) OBS gäller GSAK8
De mest använda av dessa är, GarminExport, Google_map_V3, BadgeGen, FindStatGen, Matrixfinder, Findable&CorrectedCaches, resten används då och då.

Bild
Tack! Detta var en lista väl värd att analysera.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » tis feb 07, 2012 17:56

Tänkte tipsa om ett macro som jag själv skrev för någon kväll sedan. Det ser inte så snygg ut men det funkar. Ska nog försöka utveckla det lite mer i framtiden!

Nu med nya GSAK8 så är det så smidigt att uppdatera cacher i sin databas istället för att tanka hem PQ efter PQ. Jag ville uppdatera vissa cacher på ett smidigt sätt som inte finns med i de PQs som jag använder ofta utan ville på ett enkelt sätt kunna uppdatera de cacher som blev uppdaterad senast. Så jag skapade ett macro som heter lastupdateGPX.gsk som gör det enkla att den plockar fram de cacher som är senast uppdaterade i databasen så att man enkelt kan uppdatera utan att ladda hem nya PQs. Väldigt simpelt men det har underlättat för mig i alla fall. Hoppas det kan glädja någon annan också!
BildBild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis feb 07, 2012 20:58

Silen_ skrev:Tänkte tipsa om ett macro som jag själv skrev för någon kväll sedan. Det ser inte så snygg ut men det funkar. Ska nog försöka utveckla det lite mer i framtiden!

Nu med nya GSAK8 så är det så smidigt att uppdatera cacher i sin databas istället för att tanka hem PQ efter PQ. Jag ville uppdatera vissa cacher på ett smidigt sätt som inte finns med i de PQs som jag använder ofta utan ville på ett enkelt sätt kunna uppdatera de cacher som blev uppdaterad senast. Så jag skapade ett macro som heter lastupdateGPX.gsk som gör det enkla att den plockar fram de cacher som är senast uppdaterade i databasen så att man enkelt kan uppdatera utan att ladda hem nya PQs. Väldigt simpelt men det har underlättat för mig i alla fall. Hoppas det kan glädja någon annan också!
Testade macrot men det gick inte att köra någon annan databas än default och där har jag inga cachar :oops:
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » tis feb 07, 2012 22:31

rogge88 skrev: Testade macrot men det gick inte att köra någon annan databas än default och där har jag inga cachar :oops:
Testa att öppna macrot i notepad och ändra på denna raden:

DATABASE Name="Default" Action=Select

Byt ut "Default" till vad din databas heter.

Har inte testat själv men tycker det borde funka.
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem

Inlägg av wellner » tis feb 07, 2012 23:38

GoogleEarth.gsk - visar cacherna i google earth
GoogleEarthCircles.gsk - visar cirklar med 161 meters radie där cacherna finns. Praktiskt om man vill gömma cacher eller vill utesluta platser för mystar :twisted:
filters.gsk - kombinerar sparade filter. Använder det för att göra ett urval av cacher som jag laddar till GPS:en
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem

Inlägg av wellner » tis feb 07, 2012 23:42

Hittade en kul till:

Export_Sylk.gsk - sparar cacherna i en CSV-fil. Använde det när vi skulle ge oss på ett persoligt rekordförsök när det gäller antal cacher på en dag. Skrev ut namn, D/T storlek och hint och sorterade dom i färdordning. Vi bokförde på papperet vilka vi hittade
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » tor feb 09, 2012 2:03

rogge88 skrev: Testade macrot men det gick inte att köra någon annan databas än default och där har jag inga cachar :oops:
Hehe, ja som sagt, är ingen superprogrammerare men det stämmer, den väljer Default databasen i macrot. Skrev den egentligen till mig själv och kom senare på tanken att lägga upp den på sidan. Kanske ska försöka klämma in en rad eller två så man får välja databas. Borde inte vara så svårt. Men det stämmer som redan sagts. Ändra bara raden i macrot till namnet på den databas du vill köra så ordnar det sig.. =)
BildBild
tor_selden
Geocachare

Inlägg av tor_selden » tor feb 09, 2012 9:27

Jag har skrivit ett makro som exporterar mina corrected i en databas till en .gpx direkt till min dropbox (så att jag alltid har tillgång till dem i mobilen). Det makrot gör är endast att ställa in en filter (som redan finns) och sedan skicka det som gpx. Det går alltså lätt att ställa in vilket typ av filter man vill.

$DBnamn = $_CurrentDatabase
$Datum = Sysinfo("date")
$DBnamn =$DBnamn + "_" + DateToString($_Today)

FILTER Name="ditt filter"

EXPORT Type=GPX File="C:\.....\"$DBnamn

Ändra filternamnet och sökvägen i sista raden. Filen får namnet "Databas_ååmmdd".
Bild
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » tor feb 09, 2012 14:53

Finns det något macro eller något som tar bort alla child waypoints i en hel databas?
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor feb 09, 2012 16:57

Falkz skrev:Finns det något macro eller något som tar bort alla child waypoints i en hel databas?
Kör du macrot Garmin Export finns ju valet om du vill ha med dem eller inte i din gpx-fil.
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » mån sep 10, 2012 18:37

går det på något sätt att få Garmin export att exportera gpx filen till datorn utan att ha gpsen kopplad till datorn ?
Malmis
Föreningsmedlem

Inlägg av Malmis » mån sep 10, 2012 19:28

Falkz skrev:går det på något sätt att få Garmin export att exportera gpx filen till datorn utan att ha gpsen kopplad till datorn ?
Ja, välj att du vill exportera till SD Card Drive Letter, skriv in valfri enhet i datorn, se till att det finns en GARMIN mapp på den enhet du väljer, så exporteras gpx till den mappen.
Bild
Skriv svar