GSAK wiki

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare
GSAK wiki

Inlägg av rogge88 » tis feb 02, 2010 23:48

Jag har börjat med en GSAK-wiki på den förträffliga sidan geocaching.se om ni känner till den :shock: Som jag skriver i wikin är jag absolut ingen expert men lägger gärna ner lite tid på att dokumentera mina lyckade försök för att andra ska kunna få det lite lättare.

Här inne finns massor av GSAK:are som skulle kunna hjälpa till så vi fick till en riktigt bra wiki på geocaching.se för detta eminenta program. Som sagt http://wiki.geocaching.se/index.php/GSAK där samlar jag ihop det jag kan och hoppas på lite hjälp [-o<

Om ni bara vill ha svar på frågor om GSAK så ställ dem i denna tråden så dokumenterar och uppdaterar jag wikin efterhand som svaren trillar in.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Re: GSAK wiki

Inlägg av Str@tocaster » ons feb 03, 2010 8:20

Jättebra initiativ =D> Just nu försöker jag få in bilder som POI's på min O550 såsom det beskrivs i tråden http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... =18&t=2159 men jag får det inte att fungera. En ännu mer detaljerad steg-för-steg-beskrivning i wikin kanske skulle göra susen?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » ons feb 03, 2010 8:57

Mycket bra initiativ! :thup:
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare

Inlägg av Silen_ » ons feb 03, 2010 11:54

En helt fantastiskt bra idé..
Det är så många gånger som man kört fast i GSAK och får sitta och söka sig galen här på forumet innan man hittar rätt info. Att sammanställa och ha många steg för steg beskrivningar i en Wiki skulle vara underbart!!

=D>
BildBild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » ons feb 03, 2010 12:30

Kanonbra! =D> Nu kan man kanske snart lära sig vad det handlar om :oops:
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor feb 04, 2010 1:05

Ok, himla roligt att initiativet uppskattades, det stärker :D :D
Jag ska göra mitt bästa och hoppas på stöttning [-o<
rogge
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » lör feb 06, 2010 13:06

Hej!

Suveränt initiativ! Detta behövs verkligen när det gäller GSAK! Jag hoppas innerligt att du/ni/alla kommer att fortsätta med projektet. Själv är jag hopplöst insnöad på GSAK och har inte lagt så mkt tid som jag borde för att få igång allt.

Sen kan man dessutom ha kul innan du/ni har justerat översättningen. Google translate kan bli ganska dråplig (man man förstår ju andemeningen ändå).

Ett litet axplock:
//
Observera: Denna guide täcker igång med GSAK. Den är avsedd att läsas från början till slut (men inte nödvändigtvis en sittande!), Och varje avsnitt bygger på den senaste Om du hoppar på inlägget rubriker utan att läsa igenom tidigare material, missar du viktiga poäng och hamna hopplöst förvirrad.
//

// Pia
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » lör feb 06, 2010 13:17

skattletaren skrev:Hej!

Ett litet axplock:
//
Observera: Denna guide täcker igång med GSAK. Den är avsedd att läsas från början till slut (men inte nödvändigtvis en sittande!), Och varje avsnitt bygger på den senaste Om du hoppar på inlägget rubriker utan att läsa igenom tidigare material, missar du viktiga poäng och hamna hopplöst förvirrad.
//
// Pia
Den var ju klockren förstod du inte det? :wink: :wink:

Hjälp gärna till med korrekturen [-o< [-o< all hjälp vi kan få är vi tacksamma för.
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » lör feb 06, 2010 13:44

rogge88 skrev:
skattletaren skrev:Hej!

Ett litet axplock:
//
//
// Pia
Den var ju klockren förstod du inte det? :wink: :wink:

Hjälp gärna till med korrekturen [-o< [-o< all hjälp vi kan få är vi tacksamma för.
*skratt* Om jag inte nödvändigtvis hoppar på rubrikerna sittande så kan jag ändå hamna hopplöst förvirrad? ;)

.... nja, jag är nog tillräckligt förvirrad ändå ;) Men, jag tyckte att det blev en helt underbar översättning iaf ;)

Ja, om det uppkommer spilltid så kan jag hjälpa till med översättningen. Verkar dock ganska kört i det hänseendet den närmaste tiden....
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis feb 09, 2010 16:32

Jag har gjort en liten wiki på GCzII för dem som är intresserade att prova på sin Winmo. http://wiki.geocaching.se/index.php/GCzII

Enligt en tråd på Groundspeak ska/har GC ägarna och Tom Hiro träffats för att få till ett avtal så att GCzII ska bli ett "lagligt" alternativ
The GZCII application is using Groundspeak's registered Trademarks and other intellectual property without consent. The GCZII application is an automated tool that scrapes data from the geocaching.com website without authorization in violation of the Geocaching.com Terms of Use Agreement.
At this point, the application developer and I will be meeting shortly to discuss options.

http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... 0017&st=50
Användarvisningsbild
Team Judo-Rune IF
Geocachare

Inlägg av Team Judo-Rune IF » tis feb 09, 2010 21:17

En sak som jag gärna skulle vilja se lite guider på är hur man på ett enkelt och relativt "automatiskt" sätt ser till att ens databas är uppdaterad med aktuell info.

Som Premium member kan man ju skapa Pocket Queries (PQ's) och dessa kan skickas till en förutbestämd mailadress. Som jag har förstått det så kan man konfigurera GSAK att automatiskt hämta dessa PQ's och på så vis uppdatera vald databas.

Är det någon som kan beskriva detta flöde lite bättre, och som kan ge lite tips och förslag på hur man gör det på bästa sätt?
Finns det mer automatiseringar man kan göra?
Bild
Skriv svar