CacheMaid releasad!

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare
Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av onspot » sön apr 21, 2013 19:17

j5k skrev:Men när cacher ligger på varandra på samma eller väldigt närliggande koordinater... då blir problem att lyckas markera cachen på kartan för att få upp detaljerna.
Fiffigt! Jag noterar på önskelistan!
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån apr 22, 2013 20:53

j5k skrev:"1 of 3 nearby results · < Prev | Next >" . Nåt liknade skulle vara hemskt trevligt
Ok, jag har nu gjort en enkel lösning i min labbversion, vad säger du om denna? Låt oss anta att det finns tre cacher på ungefär samma ställe på kartan och det är svårt att separera dom på aktuell zoom-nivå. Man klickar på dessa, lite osäkert var eftersom dom ligger så tätt men en av dom markeras. Man klickar igen på samma ställe men nu markeras den andra cachen. Klickar man en tredje gång markeras den tredje och sen vid nästa klick kommer man runt och den första markeras igen och man börjar om.

Det är en enkel lösning och det krävs inga extra knappar för Prev-Next som du nämnde. Även waypoints ingår såklart i denna hantering, t ex om en P-plats ligger precis bredvid en cache. Jag tror det blir ganska intuitivt, man klickar, tror man klickat fel och klickar igen varvid man kommer rätt. Räcker detta eller behövs mer grafiskt lullull? :P
/OnSpot
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn:Ageby
Förnamn:Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis apr 23, 2013 0:35

onspot skrev:Man klickar igen på samma ställe men nu markeras den andra cachen. Klickar man en tredje gång markeras den tredje och sen vid nästa klick kommer man runt och den första markeras igen och man börjar om.

. . .

Jag tror det blir ganska intuitivt, man klickar, tror man klickat fel och klickar igen varvid man kommer rätt. Räcker detta eller behövs mer grafiskt lullull? :P
Detta fungerar då man vet att det finns fler cacher på "samma plats", men om man inte vet det så klickar man inte flera gånger bara för att "chans-kolla" om det nu skulle råka finnas flera på "samma plats".

Det bästa måste vara att man ser de tre cacher / waypoints som har hamnat på varandra men att de i så fall "markeras" som att de har samma koordinater (eller väldigt lika) och normalt skulle ha dolt varandra.

Eller missuppfattade jag din framtagna lösning?

.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » tis apr 23, 2013 18:58

MatsAgeby skrev:Detta fungerar då man vet att det finns fler cacher på "samma plats", men om man inte vet det så klickar man inte flera gånger bara för att "chans-kolla" om det nu skulle råka finnas flera på "samma plats".
Hm, det har du förstås rätt i! Jag har testat detta lite men för det mesta så ser man att det är flera burkar som ligger på samma plats och ligger dom så tätt att det ser ut som en burk, zoomar man då inte in kartan för att se bättre? Jag undrar om problemet verkligen är så stort som du säger, jag föreslår att vi testar den enkla lösningen i kommande version så får vi se, vad säger du?
/OnSpot
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tis apr 23, 2013 23:08

onspot skrev:
MatsAgeby skrev:Detta fungerar då man vet att det finns fler cacher på "samma plats", men om man inte vet det så klickar man inte flera gånger bara för att "chans-kolla" om det nu skulle råka finnas flera på "samma plats".
Hm, det har du förstås rätt i! Jag har testat detta lite men för det mesta så ser man att det är flera burkar som ligger på samma plats och ligger dom så tätt att det ser ut som en burk, zoomar man då inte in kartan för att se bättre? Jag undrar om problemet verkligen är så stort som du säger, jag föreslår att vi testar den enkla lösningen i kommande version så får vi se, vad säger du?
Det var egentligen j5k som undrade mest, jag hakade bara på med några synpunkter... ;-)

Du kan testa med dessa två Mysterys som har exakt samma koordinater där ? ligger.

"Nötknäckarkalendern 2011-10 Cachemas Gnomes"
http://coord.info/GC36W49

"Nötknäckarkalendern 2012-15 Stars of The Team"
http://coord.info/GC42A6R

.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » ons apr 24, 2013 20:01

MatsAgeby skrev:Du kan testa med dessa två Mysterys som har exakt samma koordinater där ? ligger.
Humhum, där fick jag något att bita i! Hur ska detta lösas måntro? Jag får grubbla lite på det!
/OnSpot
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Forslund
Förnamn:Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons apr 24, 2013 20:41

Kan man inte få en annan färg, ring runt cachen/erna eller något annant uniklt när de ligger mycket nära varandra så att man ser att det finns fler...
BildBild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn:Johan
Förnamn:Rosenson

Inlägg av 0250 » ons apr 24, 2013 20:48

Om du vill ha fler att testa på så har du ett till testcase här :)
3 mystar på exakt samma plats, är väl egentligen ingen skillnad om det är 2, 3 eller 20 på samma plats, men visar att det inte är helt "ovanligt" att dom ligger så här och du får en plats till att testa med.

http://coord.info/GCR66Z
http://coord.info/GC3T51R
http://coord.info/GC418AB
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån apr 29, 2013 18:38

The Forslunds skrev:Kan man inte få en annan färg, ring runt cachen/erna eller något annant uniklt när de ligger mycket nära varandra så att man ser att det finns fler...
Ok, jag fick ta tjuren vid hornen och gå till botten med detta problem! Så här ser det nu ut om man klickar på ett ställe på kartan där det kan finnas flera cacher, waypoints eller annat i samma område. När man väljer en rad i listan markeras just denna på karta. Vad tycks? Är ni nöjda nu? :)

Bild
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån apr 29, 2013 19:20

J-Elin skrev:Om du vill ha fler att testa på så har du ett till testcase här :)
3 mystar på exakt samma plats, är väl egentligen ingen skillnad om det är 2, 3 eller 20 på samma plats
Ditt exempel ser ut så här (jag gjorde en av dom som lokal favorit så att jag lätt skulle kunna hitta dom, därav stjärnan på kartan): Bredvid syns exemplet med två mystar.

Bild Bild
/OnSpot
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån apr 29, 2013 23:42

onspot skrev:Vad tycks? Är ni nöjda nu? :)
Jag tycker utifrån skärmdumparna att det ser ut som om du har lyckats något så jäkla grymt bra...
Och dessutom när waypoints/cacher ligger blandade och dessutom nära varandra (men inte på exakt samma koordinater).

.
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » ons maj 01, 2013 19:21

Hejsan.

Jag har nyss laddat ner demoversionen av CacheMaid och testar nu med den. Nåt som jag inte hittar är hur man kan använda nerladdade offlinekartor. Är det nåt som inte funkar i demo?
Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » ons maj 01, 2013 22:10

ekhoc skrev:Hejsan.

Jag har nyss laddat ner demoversionen av CacheMaid och testar nu med den. Nåt som jag inte hittar är hur man kan använda nerladdade offlinekartor. Är det nåt som inte funkar i demo?
Hej! Nej, man kan inte bocka i inställningen att offline-kartor ska användas i demo-versionen. Man kan ändra andra offline-karteinställningar men man kan alltså inte aktivera funktionen. Det framgår nog inte särskilt tydligt, jag håller på och uppdaterar webbsidorna för appen och där borde det ju stå. Kanske borde det framgå tydligare även inne i själva demo-appen.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk HD
/OnSpot
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » ons maj 01, 2013 22:43

onspot skrev:Hej! Nej, man kan inte bocka i inställningen att offline-kartor ska användas i demo-versionen. Man kan ändra andra offline-karteinställningar men man kan alltså inte aktivera funktionen. Det framgår nog inte särskilt tydligt, jag håller på och uppdaterar webbsidorna för appen och där borde det ju stå. Kanske borde det framgå tydligare även inne i själva demo-appen.
Åtminstone uppdatering av webbsidorna kunde vara bra. Jag hade tänkt att testa demoversionen med offlinekartor under en utlandsresa nu nästa veckoslut, men jag behöver väl tänka om.

Demoversionen kunde ju ha varit endast tidsbegränsad.. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare
Efternamn:Larsson
Förnamn:Leif

Inlägg av LeiLar » tor maj 02, 2013 7:39

Den är ju inte så dyr! En sketen tjuga!! Vad kostar en dosa snus nuförtiden? :roll:
Skriv svar