CacheMaid releasad!

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av The Forslunds » ons dec 28, 2011 20:42

I min GPS som jag tankar med PQ direkt från GC.COM så ser jag vilka jag tagit eller ej, så det måste finnas information om vilka cacher jag loggat i GPX-filen, har inte kollat i filen ännu men kanske ska göra det.

De cacher jag loggat har en öppen kista.
Edit:
Hittade vad som styr symbolen om man hittat cachen, finns i PQ från GC.COM

Hittad = <sym>Geocache Found</sym>
Ej hittad = <sym>Geocache</sym>

Detta funkar givetvis bara när man importerar PQ, men det är väl vad många gör för att cacha offline.
BildBild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem

Inlägg av Cordin » ons dec 28, 2011 21:54

Har suttit och pillat med den i soffan, det enda negativa jag hittat är art den inte sätter på gpsen, men det är ju lätt att göra själv. Kort sagt är jag mycket nöjd och 20 kronor kommer snart.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » ons dec 28, 2011 23:02

cordin skrev:Har suttit och pillat med den i soffan, det enda negativa jag hittat är art den inte sätter på gpsen...
Hm, lite nyfiken på vad du menar! Hurvida GPS-en är tillgänglig eller inte i Android är en inställning i själva operativet. Vill man t ex spara ström anger man att GPS-en inte ska vara tillgänglig, då kan inga appar överhuvudtaget använda sig av den.

Om GPS-en är tillgänglig kan appar slå på den och slå av den och det är ju det CacheMaid gör. GPS-en drar ström först när någon app har slagit på den. Om en app själv vill göra GPS-en tillgänglig, dvs själv kunna ändra på androids inställningar behöver appen ytterligare privilegier och man vill ju inte ge en app mer privilegier än den behöver. Såna inställningar görs ju bäst i operativet direkt.

CacheMaid slår på GPS-en (under förutsättning att den är tillgänglig) t ex när man navigerar till en cache. Lämnar man programmet och hoppar till någon annan app stänger CacheMaid av GPS-en för att spara ström. Enda undantaget är när man spelar in ett spår, då är GPS-n på hela tiden av naturliga skäl.
/OnSpot
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem

Re: Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av Cordin » tor dec 29, 2011 8:43

onspot skrev:
cordin skrev:Har suttit och pillat med den i soffan, det enda negativa jag hittat är art den inte sätter på gpsen...
Hm, lite nyfiken på vad du menar! Hurvida GPS-en är tillgänglig eller inte i Android är en inställning i själva operativet. Vill man t ex spara ström anger man att GPS-en inte ska vara tillgänglig, då kan inga appar överhuvudtaget använda sig av den.

Om GPS-en är tillgänglig kan appar slå på den och slå av den och det är ju det CacheMaid gör. GPS-en drar ström först när någon app har slagit på den. Om en app själv vill göra GPS-en tillgänglig, dvs själv kunna ändra på androids inställningar behöver appen ytterligare privilegier och man vill ju inte ge en app mer privilegier än den behöver. Såna inställningar görs ju bäst i operativet direkt.

CacheMaid slår på GPS-en (under förutsättning att den är tillgänglig) t ex när man navigerar till en cache. Lämnar man programmet och hoppar till någon annan app stänger CacheMaid av GPS-en för att spara ström. Enda undantaget är när man spelar in ett spår, då är GPS-n på hela tiden av naturliga skäl.
tex i om jag har karta framme och klickar fram menyn så står det slå på gps, klickar jag där får jag svaret att gps saknas. Istället får jag dra ner en snabbmeny på telefonen och slå på gpsen. Har jag slagit på gpsen i telefonen så verkar den fungera oavsett om cachemaid tror att den är på eller ej.
Hoppas det klargjorde det lite...

Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Re: Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av onspot » tor dec 29, 2011 18:54

cordin skrev:Istället får jag dra ner en snabbmeny på telefonen och slå på gpsen.
Jag tror du har missuppfattat funktionen i din telefon. Det du kan göra i inställningarna i Android (i själva telefonen) är att göra GPS-en tillgänglig, det är inte detsamma som att slå på den. I den engelska original-android-versionen heter inställningen "Use GPS satellites, When locating, accurate to street level". Om det står något om att slå på GPS-en i dina telefonmenyer så det en felöversättning.

Däremot i CacheMaid handlar det verkligen om att slå på GPS-en men en förutsättning är alltså att den är tillgängliggjord inne i Android.
/OnSpot
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem

Inlägg av Cordin » fre dec 30, 2011 16:42

Åhå, då förstår jag.
En dag man lär sig något nytt är aldrig helt bortkastad. :-)

Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » ons jan 11, 2012 20:32

Ännu en uppdatering 2.2 är nu publicerad! Nu kan man importera pocket queries online direkt från menyn med live-API-et. Diverse buggar är rättade. :o
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » lör feb 04, 2012 17:33

saltet skrev:Har just nu efter 2min med appen konstaterat att jag inte ser vilka jag tagit. Finns det i den skarpa?
Sådär, nu är version 2.3 uppladdad, med den kan man hämta hem caches som är loggade av en valfri användare, man får även hem loggarna såklart. Nås från import-menyn, se http://www.cachemaid.com för mer info!
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » sön feb 12, 2012 19:48

Version 2.5 är nu releasad! En kul nyhet är att man kan lägga till egna kartservrar som kan leverera "map tiles". Samma syntax som för Neongeo (som är en konkurrent till CacheMaid! :) ) används. Se http://cachemaid.com/map.html för mer info! Diverse buggar är också rättade.
/OnSpot
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare

Inlägg av Urzuz » mån feb 13, 2012 10:46

Bra jobbat =D>
Bild

Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tor feb 16, 2012 13:48

Jag investerade 20 spänn på denna app osedd. Jag använde redan konkurrenten NeonGeo. Så alla jämförelser är baserade på den appen.

+ Intuitiv och lätt att lära sig
+ Bra med knapp för att infoga smileys i loggtexten.
+ Snygg och tydlig kompass.
+ Lågt pris

- Designen är "liiite" mer amatörmässigt jämfört med NG
- Bara OSM som kartstandard (bra dock att man kan lägga till egna kartservrar).
- TFTC som standardloggtext. (tur att man kan ändra på det i alla fall).
- Man måste ladda i "Myfinds-PQ" för att kunna filtrera bort funna från kartan (kan jag ha missat någon inställning här)?

Detta är bara första intrycket utan att egenligen provat den skarpt i fält.

Sammanfattning: Appen är helt klart värd sina 20 spänn. NG är dock skulle dock fortfarande vara mitt förstahandsval trots det något högre priset.
Bild
Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tor feb 16, 2012 18:54

camdan skrev: - Man måste ladda i "Myfinds-PQ" för att kunna filtrera bort funna från kartan (kan jag ha missat någon inställning här)?
Jag får be om ursäkt här. Importfunktionen av egna och andras loggar är fenomenalt bra. :thup:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » tis feb 28, 2012 23:25

Nu är CacheMaid uppe i version 2.7! Har börjat införa stöd för surfplattor men det är bara i inledande stadiet. Om man vrider skärmen till landskapsläge så delas den i två delar, det funkar även på telefoner! Kul grej, testa gärna.

Nästa steg blir att fixa gränssnittet så det blir mer likt Android 4.0, det beräknas ske någon gång under våren. Det har varit mycket som fixats under skalet för att förbereda för detta, tyvärr sådant som inte syns utåt, men nu börjar det möjligt att visa flera saker samtidigt på skärmen vilket är bra om skärmen är större än en mobilskärm. Appen ska funka på alla typer av enheter, allt från mobiler till tv-apparater. bara enheten har Android.
/OnSpot
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis feb 28, 2012 23:44

camdan skrev:Jag investerade 20 spänn på denna app osedd. Jag använde redan konkurrenten NeonGeo. Så alla jämförelser är baserade på den appen.

+ Intuitiv och lätt att lära sig
+ Bra med knapp för att infoga smileys i loggtexten.

Ett allmänt tips på tal om smileys.... I Android finns en massa olika tangentbord att välja mellan. Flera av dem fixar att hantera smileys på ett bekvämt sätt. Man kan till och med göra egna "smileys" som rent av kan se ut så här: {*FTF*} eller vad man nu vill kunna skriva med en enkel knapptryckning.

20 spänn är billigt för en bra app :-)
Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » lör mar 03, 2012 1:01

Nu är 2.8 släppt och med den kan man se alla souvenirer som man samlat ihop!:lol:
/OnSpot
Skriv svar