CacheMaid releasad!

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
Wittemyr
Geocachare
Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av Wittemyr » tor jul 26, 2012 23:39

onspot skrev:
Wittemyr skrev:När jag har inställningen "Wifi krävs" påslagen kan jag inte ladda ner eller upp data utan får felmeddelande "Kan ej ansluta till Internet".
Skumt! Du menar alltså inställningen i CacheMaid om att wifi krävs? Jag ska kolla upp saken när jag är åter framför datorn. Vad har du för telefon?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Japp, den inställningen menar jag. Känns som den funkar lite tvärt om.
Jag har en Samsung Galaxy Xcover.

Hittade även lite stavfel/översättningar:
Inställningar-Geocaching-GC username: står geocashing.com
Inställningar-Geocaching-Cache-notifieringar: står notifications (ej översatt)
Inställningar-Detaljflik: Fit images to screen (ej översatt)

Tror det var alles.
Användarvisningsbild
st4rk
Geocachare

Re: Sv: CacheMaid releasad!

Inlägg av st4rk » fre jul 27, 2012 10:06

Hittar inte "Lång beskrivning" till cache. Var finns den infon?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Wittemyr
Geocachare

Inlägg av Wittemyr » fre jul 27, 2012 10:20

st4rk skrev:Hittar inte "Lång beskrivning" till cache. Var finns den infon?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Under Detaljfliken när du har valt cachen.
Bilden består av olika block, under blocket med loggarna hittar du först ett block med den korta beskrivningen och under detta ett nytt block med den långa beskrivningen.
Dock tror jag inte att uppgifterna finns där förrän du har uppdaterat bilden genom att i menyn välja "Uppdatera cache data".
Användarvisningsbild
st4rk
Geocachare

Inlägg av st4rk » fre jul 27, 2012 10:24

Tack! Nu är jag på gång!!

Vill passa på att tacka dig som jobbar med detta!!!

mvh/ st4rk
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » sön jul 29, 2012 21:41

Ny version 3.12 publicerad. En massa saker är rättade, följande är de stora nyheterna:
  • Endast en signatur kan nu anges för egna loggar som man skapar. Samma signatur oavsett typ av logg.
  • Man kan nu ange att en rutt ska återgå till utgångspunkten.
  • En rutt har nu en riktning och man kan vända på en rutt.
  • Man kan nu visa hittade cacher i valfritt land eller region på listfliken.
  • Man kan nu ange typ av karta för olika områden, t ex en viss karta i Sverige och någon annan utomlands.
  • när man skapar projekt-waypoints kan man nu ange en annan waypoint att utgå från.
  • Alla dialoger bygger nu på Android DialogFragment så dom är säkrare och förlorar inte state om man t ex vrider på skärmen.
  • En massa buggar är fixade
(Rutter kan användas för att planera en cache-letarutflykt. Man skapar och lägger till burkar och waypoints till en rutt på kartan. Ännu kan dom inte användas för navigering men det kommer i någon senare version)

http://www.cachemaid.com
/OnSpot
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån jul 30, 2012 8:25

Testade just demoversionen...
Fastnar på inloggninen på gc.com

Either your session has expired or your authorization credentials have failed. Please try again if you believe this is an error.
Bild
Användarvisningsbild
Wittemyr
Geocachare

Inlägg av Wittemyr » mån jul 30, 2012 8:36

team@ skrev:Testade just demoversionen...
Fastnar på inloggninen på gc.com

Either your session has expired or your authorization credentials have failed. Please try again if you believe this is an error.
Hade oxå detta problem när jag installerade demoversionen. För mig funkade det på tredje försöket, har för mig att jag fick tre mail från GC om verifieringen sedan.

@onspot: Bekräftar bara att alla punkter på min lista fungerar.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån jul 30, 2012 18:41

team@ skrev:Either your session has expired or your authorization credentials have failed. Please try again if you believe this is an error.
Har du lyckats köra igenom wizarden eller är du fortfarande där och tragglar? Om du lyckats logga in och sen får felet senare kan du kanske förska att visa "Your live account" från menyn och sen försöka logga in igen därifrån (hänglåset om du kör nyare Android). Har sett liknande rapporter i andra appar (t ex http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=284819), kanske kan det bero på belastningen på gc.com men vet ej säkert.
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån jul 30, 2012 18:42

Wittemyr skrev:
team@ skrev:@onspot: Bekräftar bara att alla punkter på min lista fungerar.
Så bra! Anser du att wifi-inställningen funkar nu?
/OnSpot
Användarvisningsbild
Wittemyr
Geocachare

Inlägg av Wittemyr » mån jul 30, 2012 21:30

onspot skrev:
Wittemyr skrev:
team@ skrev:@onspot: Bekräftar bara att alla punkter på min lista fungerar.
Så bra! Anser du att wifi-inställningen funkar nu?
Precis, nu funkar det. Får försöka hitta någon ny bugg :twisted:
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån jul 30, 2012 21:46

Wittemyr skrev:Precis, nu funkar det. Får försöka hitta någon ny bugg :twisted:
Ser fram emot det! :D
/OnSpot
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån jul 30, 2012 23:32

onspot skrev:
team@ skrev:Either your session has expired or your authorization credentials have failed. Please try again if you believe this is an error.
Har du lyckats köra igenom wizarden eller är du fortfarande där och tragglar? Om du lyckats logga in och sen får felet senare kan du kanske förska att visa "Your live account" från menyn och sen försöka logga in igen därifrån (hänglåset om du kör nyare Android). Har sett liknande rapporter i andra appar (t ex http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=284819), kanske kan det bero på belastningen på gc.com men vet ej säkert.
Testade igen nu.

Denna gång tog mig wizarden direkt till "Allow access" frågan på GC.com.
Den tog en stund på sig och vill nu importera alla hittade cacher... Vad jag nu skall med dem till ...? Valde avbryt här.

Hur som helst verkar det funka nu. Lite inkonsekvent beteende men det kan ju som sagt bero på belastning på GC.com fast den borde varit rätt låg en måndagsmorgon svensk tid.

Kollade att söka efter burkar på kartan och får upp både hittade och ohittade. För min del ser jag inte vitsen med att importera hittade burkar till mobilen. Men det kanske finns en smart förklaring till det också. Man brukar ju lära sig hur ett program funkar genom att använda det ett tag.
Bild
Användarvisningsbild
Wittemyr
Geocachare

Inlägg av Wittemyr » tis jul 31, 2012 11:07

onspot skrev:
Wittemyr skrev:Precis, nu funkar det. Får försöka hitta någon ny bugg :twisted:
Ser fram emot det! :D
Vet inte om detta är en bugg egentligen men jag har i Listor valt Cache-filer och avmarkerat allt under status, jag har oxå inställningen för kartan att använda samma filter som listan. När jag öppnar kartan så ser jag bara de cacher som jag vill se (dvs de som jag kan ta) men om jag via kartan laddar ner cacher så filtreras inte dessa för än jag går in i filterinställningarna under Listor och gör en förändring.

Har även haft problem med Listor och Cache-urval där jag fick "Inget att visa" trots att det borde finnas. Men när jag försökte återskapa och dokumentera vad och hur så funkar allt.

Önskemål: Ladda ner alla "map tiles" (samtliga zoom-nivåer) för en viss kartrektangel.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » tis jul 31, 2012 21:06

team@ skrev: Den tog en stund på sig och vill nu importera alla hittade cacher... Vad jag nu skall med dem till ...? Valde avbryt här.
Det var ett himla hallå här förut då folk ville få med sina tidigare hittade burkar men det är ju frivilligt att hämta hem dessa. Själv tycker jag det är kul att ha. Dessutom så kan CacheMaid visa en liten glad gubbe på dom som är hittade och genom att få hem loggarna för dina hittade kan appen rita den glada gubben. Det är alltså en programmeringsfinurlighet att få hem dina found-loggar.
team@ skrev:Kollade att söka efter burkar på kartan och får upp både hittade och ohittade. För min del ser jag inte vitsen med att importera hittade burkar till mobilen.
Bra synpunkt! I nästa version kommer det till lite snabbcheckboxar i sökdialogen med dom tre knapparna där man bl a kan kryssa i att man ska ta med hittade burkar. Default blir att hittade inte kommer med. Man kan visserligen klicka Edit när man söker på kartan och ange avancerade sökparametrar och där ange att hittade inte ska med men det är ju lite omständigt, därför kommer alltså snabbcheckboxar i första dialogen.
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » tis jul 31, 2012 21:12

Wittemyr skrev:När jag öppnar kartan så ser jag bara de cacher som jag vill se (dvs de som jag kan ta) men om jag via kartan laddar ner cacher så filtreras inte dessa för än jag går in i filterinställningarna under Listor och gör en förändring.
Det kan vara någon bugg där som gör att kartan inte uppdateras korrekt efter sökning, ska kolla på det.
Wittemyr skrev:Önskemål: Ladda ner alla "map tiles" (samtliga zoom-nivåer) för en viss kartrektangel.
Det kan jag tyvärr inte implementera. Visserligen är sådant en baggis att koda ihop men det bryter mot den policy som finns för OSM-kartorna. Orsaken är att man inte vill lasta ner servrarna. Tänk på att OSM-kartorna skapas av frivilliga och serverresurserna är begränsade. Jag vet att det finns appar med liknande funktionalitet men det är alltså inte rumsrent.
/OnSpot
Skriv svar