Available in Winter

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » lör nov 29, 2008 3:25

rand_althor skrev:Vänta här nu... Menar ni på fullaste allvar att en cache blir "unavailable" när det kommer snö för att det blir lite svårare att hitta?

Som Jasy var inne på kan det ju mycket väl vara så att en del cacher blir otillgängliga under vintern... Det går helt enkelt inte att komma åt dem alls. Men de flesta cacher blir ju knappast otillgängliga för att det ligger t.ex 40 cm pudersnö uppe på cachen...

Attributet tycker jag man skall använda i de fall då det kan råda tveksamheter om cachen går att logga på vintern, antingen genom att det inte går att komma in på området, eller att den kan vara otillgänglig av andra skäl. Attributen är ju till för att hjälpa till att tala om hur gömman är till sin natur.
Vi måste nog först bena ut vad vi pratar om. Detta är ju ett attribut som kan ha tre värden: "Yes", "No" och "N/R". Att det inte är "Available" innebär alltså inte nödvändigtvis att det är "Unavailable". För att förtydliga så använder jag (och jag tror de flesta andra) attributet såhär:

* "Yes" (en snöstjärna syns bland attributen): Svårighetsgraden är i princip oförändrad vid snö och is.
* "No" (en snöstjärna med rött streck över): Den är såpass mycket svårare att komma åt på vintern att det blir praktiskt omöjligt för en normal cachare. T.ex. för att den ligger ute i obygden längs en väg som inte vinterunderhålls eller på en liten ö där det är svåra isförhållanden.
* "N/R" (ingen snöstjärna syns): Den går att logga, men blir markant svårare. T.ex. för att den är gömd i skogen på marken.

"N/R" kan naturligtvis också bero på att det inte är tillämpligt, t.ex. för att det aldrig blir vinter där den ligger, eller för att man redan använt upp de tio tillåtna attributen. Men så ser i alla fall jag på attributet "Available during winter".
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » lör nov 29, 2008 3:28

Jag och "kosak2" ar ute häromdan och hittade 3 cacher som låg under sten begravda av massor med snö.
Varje gång vi närmade oss nollningen tänkte jag att den kommer vara omöjlig att hitta med det var inga problem. Vi blev dock blöta och drattade på rumpan ett par gånger :D

Nie
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör nov 29, 2008 10:58

Uppfinnarjocke skrev:...
* "Yes" (en snöstjärna syns bland attributen): Svårighetsgraden är i princip oförändrad vid snö och is.
* "No" (en snöstjärna med rött streck över): Den är såpass mycket svårare att komma åt på vintern att det blir praktiskt omöjligt för en normal cachare. T.ex. för att den ligger ute i obygden längs en väg som inte vinterunderhålls eller på en liten ö där det är svåra isförhållanden.
* "N/R" (ingen snöstjärna syns): Den går att logga, men blir (markant) svårare. T.ex. för att den är gömd i skogen på marken.
...
Denna sammanställning ligger väldigt nära mitt sätt att använda symbolen. Följer folk denna, mycket bra, sammanställning, kommer symbolen att vara ett bra hjälpmedel.
(Se min "lilla" ändring i rött).
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » lör nov 29, 2008 11:01

Jupp, jag håller med Gavia här (med hans ändring)
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Marja o Erik
Geocachare

Inlägg av Marja o Erik » sön nov 30, 2008 15:22

Jag håller oxå med Gavia´s förklaring.
Här uppe i Norrbotten är det inte ovanligt med uppåt metern med snö och med en nogrannhet på 3-4 meter blir det ganska mycket snö att skotta bort OM cachen är gömd i t.ex en håla i marken.
Själva försöker vi att få alla våra cacher snösäkra för då blir ju caching-säsongen mycket längre för oss
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » sön nov 30, 2008 16:57

Marja o Erik skrev:Jag håller oxå med Gavia´s förklaring.
Här uppe i Norrbotten är det inte ovanligt med uppåt metern med snö och med en nogrannhet på 3-4 meter blir det ganska mycket snö att skotta bort OM cachen är gömd i t.ex en håla i marken.
Själva försöker vi att få alla våra cacher snösäkra för då blir ju caching-säsongen mycket längre för oss
Det optimala är ju att hänga cachen i ett träd, medans de flesta tror att dom skall skotta snö i 3 timmar. Ett uppslag för dolda kameran kanske :D
Användarvisningsbild
Dicobayo
Geocachare

Inlägg av Dicobayo » fre feb 13, 2009 16:25

Är ganska säker på att den som tänkt upp denna regel menar att cachen pga snön helt enkelt är otillgänglig på vintern, vad annat kan det vara?

Om vi vänder på det, om det inte är så, borde det inte då också finnas en regel "otillgänglig på sommaren"?
Kan t.ex. då vara en cache som är placerad i t.ex. ett fågelskyddsområde med landstigningsförbud eller liknande.

Nej, självklart har denna regel med snön att göra, ingenting annat.
Användarvisningsbild
pebaume
Geocachare

Inlägg av pebaume » lör feb 14, 2009 11:57

Tänkte besöka http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 36325b0b7d i veckan.

Denna var markerad med * [Tillgänglig Vinter].
Troligen hänger den i ett träd, så att den inte blir begravd i snön.

Men då det kommit en meter nysnö i Luleå, gav jag upp efter att pulsat i
meterdjup snö i 50 meter, och det återstod 200 meter enl. GPS:en.

Så utan skoter, eller uppkört skoterspår anser jag denna som INTE tillgänglig vintertid.

Regeln "Tillgänglig Vinter" gäller att det är oförändrat förhållande under vintern, tycker jag lät bra.

//PeBaUme
Bild
Användarvisningsbild
Neoflux
Geocachare

Inlägg av Neoflux » lör feb 14, 2009 18:49

En fråga, Vad exakt innebär vinter? Vinter=snö eller? Det verkar så i denna tråden. Här i sydvästra Skåneland kanske vi har max 10 max! dagar med snö som då är max några centimeter. Skall jag då sätta ej available, för att den ligger i markhöj? Njäää vissa vintrar har vi ju inte ens snö (förra var snölös)
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » lör feb 14, 2009 19:15

Neoflux skrev:En fråga, Vad exakt innebär vinter? Vinter=snö eller? Det verkar så i denna tråden. Här i sydvästra Skåneland kanske vi har max 10 max! dagar med snö som då är max några centimeter. Skall jag då sätta ej available, för att den ligger i markhöj? Njäää vissa vintrar har vi ju inte ens snö (förra var snölös)
Japp jag tolkar vinter som snö och några få centimeter snö gör ju inte cachen unavailable. I ditt exempel skulle jag inte använda attributet överhuvudtaget utan kryssa i det som Not Related.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » ons apr 01, 2009 11:00

Jag använder mig av paperless caching och har stött på ett problem just i denna fråga. Här uppe i Norrland har vi äntligen haft en "riktig" vinter med gott om snö. Hoppas det blir många sådana framöver. Men hur ska jag kunna veta att en cache är "unavailable in winter" om jag inte får med mig attributen i min Pocket Query?

Jag har gjort ett försök att lobba för attributen på GSAK's hemsida men fick sval respons. Frågan är väckt där i olika tillfällen men det har aldrig lett till ändring.

Finns det intresse här för att göra en gemensam framstöt mot GSAK för att på så sätt väcka frågan igen?
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare

Inlägg av GeoTectives » ons apr 01, 2009 11:17

The Strat skrev:Jag använder mig av paperless caching och har stött på ett problem just i denna fråga. Här uppe i Norrland har vi äntligen haft en "riktig" vinter med gott om snö. Hoppas det blir många sådana framöver. Men hur ska jag kunna veta att en cache är "unavailable in winter" om jag inte får med mig attributen i min Pocket Query?

Jag har gjort ett försök att lobba för attributen på GSAK's hemsida men fick sval respons. Frågan är väckt där i olika tillfällen men det har aldrig lett till ändring.

Finns det intresse här för att göra en gemensam framstöt mot GSAK för att på så sätt väcka frågan igen?
Helt korrekt, det ska finnas med :wink:
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
CityKatterna
Geocachare

Inlägg av CityKatterna » ons apr 01, 2009 12:41

The Strat skrev:Jag använder mig av paperless caching och har stött på ett problem just i denna fråga. Här uppe i Norrland har vi äntligen haft en "riktig" vinter med gott om snö. Hoppas det blir många sådana framöver. Men hur ska jag kunna veta att en cache är "unavailable in winter" om jag inte får med mig attributen i min Pocket Query?

\:D/ Det vore riktigt bra!
Uppfinnarjocke skrev:
* "N/R" (ingen snöstjärna syns): Den går att logga, men blir (markant) svårare. T.ex. för att den är gömd i skogen på marken.
=D> En mycket bra sammanfattning på vad jag tycker.

/Lars
Skriv svar